Co to jest MOAT? Definicja, cechy charakterystyczne i przykłady
MOAT to fosa, która chroni zamek przed konkurentami. Jest bardzo ważnym pojęciem, które należy zrozumieć, aby zrozumieć, które spółki są najbardziej chronione, a które stanowią ryzyko dla Twoich inwestycji.
Co to jest koncepcja MOAT? Definicja, cechy charakterystyczne i przykłady
MOAT jest dokładnie tym, na co wskazuje sama nazwa. Polskie tłumaczenie słowa moat to „fosa”. Jest to metafora, która reprezentuje przewagę konkurencyjną, która umożliwia firmom osiąganie zwrotów z zainwestowanego kapitału, które są wyższe niż w przypadku konkurencyjnych firm w długim okresie czasu.
Znaczenie MOAT polega na tym, że biorąc pod uwagę fakt, że na wolnym rynku inwestycje są skupione tam, gdzie jest większa możliwość zarobku, to jeśli firmie uda się osiągnąć wysokie zyski dzięki swoim produktom i usługom, jest bardzo prawdopodobne, że powstanie konkurencja ze strony starych i nowych firm, które postawią na te same produkty i usługi, próbując przejąć część przychodów.
MOAT jest doskonałą metaforą, ponieważ określa fosę potrzebną do ochrony zamku przed nagłymi wtargnięciami wrogów próbujących zagarnąć przychody firmy.
Czy jest to więc coś dobrze zdefiniowanego? Nie. MOAT to zespół cech, dzięki którym firma może uczynić swoją markę unikalną i w ten sposób zabezpieczyć się przed ryzykiem, że jej produkt lub usługa zostaną powielone, być może w lepszy sposób, przez innych.
Cechy charakterystyczne i przykłady
Jakie są cechy przedsiębiorstwa, które może stanowić MOAT?
- Marka – Sama marka jest czynnikiem, którego nie należy lekceważyć. Fakt, na przykład, że czarna koszulka kosztuje kilka euro, ale jej cena wzrasta do około 100 euro, jeśli marką jest „Ferrari” i jest na niej nadrukowany pędzący koń, daje wyobrażenie. Ludzie są tak przywiązani do marki, że są gotowi zapłacić absurdalne sumy pieniędzy za produkt, który jest wart znacznie mniej, więc jedną z najważniejszych cech, jakie firma może mieć, aby mieć znaczący MOAT jest rozpoznawalność samej marki.
- Patenty – prawo pomaga firmom, które stworzyły coś unikalnego poprzez patenty i tajemnice handlowe. Te elementy umożliwiają firmie uniemożliwienie konkurentom powielania jej produktów i usług, choć nie uniemożliwia im to podejmowania prób stworzenia ulepszonej wersji. Weźmy na przykład „chińskie wersje” wielu produktów lub wojnę Coca-Cola vs Pepsi.
- Koszt – Koszt jest zdecydowanie istotnym czynnikiem, który może mieć podwójny wpływ na zwiększenie MOAT, ponieważ zazwyczaj poprawia świadomość marki. Bardzo prostym przykładem jest odpowiedź na pytanie „gdzie idziesz, jeśli chcesz kupić tanie meble lub jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze, składając meble samemu?” Twoja odpowiedź to oczywiście „Ikea”.
- Koszt zmiany – Istnieją firmy, które zachęcają do niezmieniania dostawcy ze względu na koszty (czasami czas), które by to spowodowało. Nie do końca poprawnym przykładem mogą być firmy telefoniczne, które zachęcają do zmiany, oferując darmową usługę instalacji, za którą trzeba będzie zapłacić, jeśli zmienisz telefon przed upływem 1 lub 2 lat.
- Cost of Toll – Zamiast cechy, która wzmacnia MOAT, jest to coś, co zapobiega dramatycznej utracie firmy na rzecz konkurencji. Wracając do metafory zamku do obrony, to tak jakbyś chciał trzymać z dala kupców, którzy chcą sprzedawać specjalne kryształy, które można znaleźć tylko w Twoim zamku. Zamiast wzmacniać fosę, myto pozwala opuścić most zwodzony, aby wpuścić kupców i pozwolić im dostać to, czego chcą, ale płacąc myto. W rzeczywistości sprawy te dotyczą głównie monopoli państwowych.
MOAT podsumowanie
Koncepcja MOAT jest bardzo ważna i interesująca, ponieważ w rzeczywistości czynniki, które mogą zwiększyć MOAT są różne i można odkryć nowe. Są one interesujące z różnych punktów widzenia, jeśli chodzi o przedsiębiorców, na przykład mogą im pomóc zrozumieć, które firmy podejmują większe ryzyko, a które są wystarczająco chronione.
MOAT by Pat Dorsey
Kiedy firma ma wysoki ROIC (Return on Capital Employed) może to być spowodowane kilkoma czynnikami. Najczęstsze z nich to:
Nowa branża: konkurencja jest niska i w krótkim okresie wszystko wygląda dobrze, łatwo jest uzyskać wysokie zyski. Ale wysokie zyski przyciągają inne firmy, a więcej firm na rynku oznacza konkurencję. Aby była ostatnia, musi mieć następujące cechy:
Przewaga konkurencyjna (MOAT): pozwala firmie utrzymać rentowność biznesu w czasie. A co na to pozwala? Głównie jest to siła cenowa, a do jej osiągnięcia służą cztery sposoby: opłata mentalna, koszt zmiany dostawcy, efekt sieciowy, korzyści skali.
Im wyższy MOAT, tym wyższa wartość biznesu. A jeśli stopa zwrotu z kapitału pozostaje wysoka, należy inwestować w swój biznes tak długo, jak długo będzie on trwał. Dlaczego?
Po pierwsze dlatego, że sam biznes pozwala na dużą rentowność, a jednocześnie umożliwia wzmocnienie tej przewagi konkurencyjnej poprzez rozwój. A po drugie, ponieważ trudno jest dokonać dobrej alokacji kapitału, zdecydowana większość firm tego nie robi. Zarząd może być bardzo dobry operacyjnie, ale bardzo zły w alokacji kapitału.
Jako inwestorzy, bardzo trudno jest wiedzieć więcej niż zarząd w zakresie operacji, ale możemy ocenić, jak dobra jest alokacja kapitału, którą przeprowadzają.
Spójrzmy na przykład:
Spółka A ma ROIC > 20%, reinwestuje 30% FCF, a pozostałe 70% przeznacza na przejęcia, buybacki lub dywidendy. Ryzyko jest duże, ponieważ jeśli spółka nie dokona dobrej alokacji kapitału i dokona złych przejęć (diworsyfikacja jak mawiał Peter Lynch), odkupi przewartościowane akcje lub wypłaci dywidendę (akcjonariusz może zainwestować w inną spółkę i może się mylić) to wcześniej wygenerowana wartość jest tracona.
Z drugiej strony, spółka B, również ma ROIC > 20% i reinwestuje 70% FCF. Wykorzystuje moment wysokiej rentowności swojej działalności do rozwoju firmy i tym samym zapewnienia bezpiecznej wartości dla akcjonariuszy. Tylko 30% uzyskanych środków może być niewłaściwie zarządzane, co zmniejsza ryzyko marnotrawienia wartości.”
Niektóre marże nie oznaczają złego interesu, ponieważ są to koszty, które mogą pojawić się w rachunku zysków i strat. Każda sytuacja musi być szczegółowo przeanalizowana. I odwrotnie, niski ROIC, a zatem niska zdolność do reinwestycji, nie oznacza, że przedsiębiorstwo jest złe, ale wtedy na pierwszy plan wysuwa się rola alokacji kapitału.
Wniosek jest bardzo prosty.
Czy istnieją duże możliwości wewnętrzne z wysokim ROIC? Reinwestuj!
ROIC jest niski, a możliwości są niewystarczające? Zwrot z kapitału!