logo RankiaPolska

FERRARI: Analiza

Ferrari, symbol luksusu i innowacji, staje przed wyzwaniami związanymi z emisją CO2 i nowymi technologiami, co wymaga strategicznego zarządzania zasobami i inwestycjami.
analiza ferrari

Dla miłośników samochodów sportowych o wysokich osiągach marka FERRARI jest synonimem ekskluzywności, innowacji, mocy, designu, prędkości, luksusu i jakości życia.

Prestiżowa włoska firma, która kieruje swoją produkcję do konsumentów o dużej sile nabywczej, stoi w przyszłości przed poważnymi wyzwaniami, takimi jak zmiany preferencji swoich potencjalnych klientów, ograniczenie emisji dwutlenku węgla przez ich samochody, nowe projekty i postęp technologiczny, co zmusi ją do rozważnego zarządzania swoimi zasobami przy jednoczesnym przestrzeganiu planu inwestycyjnego, który pozwoli jej utrzymać się w czołówce konkurencyjnego rynku, na którym zajmuje doskonałą pozycję.

Firma zawdzięcza swoją nazwę założycielowi, kierowcy wyścigowemu ENZO FERRARI, który po konkurowaniu z markami ALFA ROMEO i FIAT, w 1929 roku postanowił założyć własną firmę SCUDERIA FERRARI. Po latach firma ta zakończyła seryjną produkcję samochodów i od 1950 roku, zbiegając się z pierwszymi wyścigami Formuły 1, zaczęła rywalizować w najlepszych mistrzostwach świata w motoryzacji.

FERRARI, pomimo faktu, że ostatni tytuł mistrzowski zdobyło w 2008 roku, jest zespołem, który zdobył najwięcej tytułów, w sumie 16 w swojej historii, dzięki czemu ma niezliczoną ilość wiernych fanów wśród fanów wyścigów na całym świecie. Przez cały czas w ich samochodach ścigali się kierowcy o ogromnej światowej renomie, jak między innymi JUAN MANUEL FANGIO, NIKI LAUDA, GILLES VILLENUEVE, MICHAEL SHUMACHER czy KIMI RAIKONNEN.

W tej chwili i na sezon 2021 ma w swoich szeregach Hiszpana CARLOS SAINZ, w trudnej próbie firmy, aby spróbować przezwyciężyć ich złe wyniki sportowe - w 2020 roku zostali ograniczeni do skromnej szóstej pozycji.

Dla FERRARI jego obecność w mistrzostwach Formuły 1 jest niezbędna, zarówno ze względu na widoczność, jaką zapewnia, z ponad 433 milionami unikalnych telewidzów i średnio 87 milionami ludzi przyklejonych do telewizora w każdy weekend Grand Prix, jak i na marketing i honoraria, jakie generuje jego obecność.

Wraz z wprowadzeniem nowych przepisów ustanowionych przez FIA na nadchodzące sezony, z bardziej ograniczonymi budżetami dla uczestniczących zespołów, które w przypadku FERRARI wynoszą 147 milionów dolarów na rok 2021 (3% oczekiwanego obrotu za cały rok), a także z włączeniem innowacji technicznych i sportowych, które ograniczają różnice między poszczególnymi markami, w przyszłości oczekuje się większej konkurencyjności z korzyścią zarówno dla kierowców i producentów, jak i widzów.

Trudności ekonomiczne, jakie przeżywało FERRARI w latach 60-tych, sprawiły, że w 1969 r. FIAT przejął 50% udziałów w firmie, które w 1988 r., wraz ze śmiercią ENZO FERRARI, zostały znacznie zwiększone do 90%, podczas gdy reszta kapitału pozostała w rękach jego spadkobierców.

EXOR spa, spółka utworzona przez rodzinę AGNELLI w celu połączenia ich interesów finansowych i handlowych, przejęła kontrolę nad kilkoma przedsiębiorstwami, których podstawowa działalność dotyczyła sektora motoryzacyjnego (FIAT, ALFA ROMEO, LANCIA, MASERATI, ABARTH i FERRARI), do których dodano inne zróżnicowane inwestycje, takie jak udziały między innymi w THE ECONOMIST, CUSHAN & WAKEFIELD i drużynie piłkarskiej JUVENTUS.

Silne wyzwania stojące przed branżą motoryzacyjną w tym czasie doprowadziły do dwóch udanych decyzji strategicznych, które zostały podjęte począwszy od 2014 roku przez kierownictwo firmy EXOR, kierowane przez JOHN ELKANN, wnuka GIANNI AGNELLI, popularnie zwanego „prawnikiem”, który przeszedł do historii jako wielka międzynarodowa siła napędowa GRUPY FIAT.

Z jednej strony fuzja z amerykańskim przedsiębiorstwem CHRYSLER w celu utworzenia FCA (FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES), a z drugiej strony i później, biorąc pod uwagę autonomię finansową przedsiębiorstwa FERRARI i jego dobre wyniki gospodarcze o odpowiedniej rentowności, wprowadzenie przedsiębiorstwa na giełdę w ramach wyjątkowo zaprojektowanej operacji.

Przy całkowitej wycenie FERRARI, według aktualnego kursu walutowego, wynoszącej około 8.250 mln euro, 10% jej kapitału zostało wprowadzone na giełdę, a pozostałe 90% kapitału zostało rozdzielone między akcjonariuszy FCA zgodnie z ich udziałami w spółce macierzystej. W ten sposób FCA uzyskała płynność finansową, aby przetrawić swoją fuzję, co umożliwiło FERRARI wejście na nową drogę, tym razem na własną rękę, począwszy od 2015 roku.

Na dzień sporządzenia niniejszego dokumentu spółka jest notowana na giełdzie o łącznej wartości 30,693 mln euro, czyli 3,7 razy większej niż cena sprzedaży, stając się nadzwyczajną okazją dla tych pierwszych inwestorów, którzy uwierzyli w nowe perspektywy biznesowe otwierające się przed spółką w przyszłości.

Tymczasem grupa FCA ogłosiła niedawno fuzję z francuską grupą PSA (wynik połączenia CITRÖEN i PEUGEOT) i w tym celu 16 stycznia 2021 r. powstała spółka STELLANTIS, Stanie się on czwartym co do wielkości producentem samochodów na świecie i skupi pod swoim parasolem tak znaczące marki jak FIAT, ALFA ROMEO, LANCIA, MASERATI, ABARTH, JEEP, CHRYSLER, DODGE, RAM TRUCKS, PEUGEOT, CITRÖEN, DS AUTOMOBILES, OPEL i VAUXHALL.

Nowa grupa ma łączną wartość giełdową 46,2 mld euro, a pomimo skonsolidowanych wyników 2,2 mld euro przy całkowitym obrocie 60,734 mld euro w roku finansowym 2020, rynek ledwo daje jej dwa razy więcej niż FERRARI prezentuje samodzielnie.

Pomimo niezależności FERRARI od Grupy STALLANTIS, mamy do czynienia z nietypową sytuacją w zarządzaniu, ponieważ po rezygnacji w grudniu 2020 r. LOUIS CAMILLERI z funkcji CEO FERRARI, JOHN ELKANN tymczasowo pełni funkcję Prezesa Wykonawczego zarówno w EXOR i STALLANTIS, jak i u producenta samochodów sportowych. Sytuacja ta, jeśli nie zostanie natychmiast rozwiązana, może doprowadzić do wyraźnego konfliktu interesów, a tym samym zostać negatywnie oceniona na rynkach finansowych.

Po tych wszystkich transakcjach kapitał FERRARI pozostaje w rękach EXOR, który posiada 24,05% udziałów, uprawniających go łącznie do 35,82% głosów na zgromadzeniu akcjonariuszy, oraz PIERO FERRARI, który zachowuje 10,23% udziałów i 15,25% mocy decyzyjnej. Utrzymują oni między sobą porozumienie o wspólnym zarządzaniu strategicznymi decyzjami firmy.

Z drugiej strony EXOR posiada, po połączeniu z PSA, 14,4% udziałów w nowym STELLENTIS.

Działalność Ferrari

Głównym obszarem działalności FERRARI jest produkcja luksusowych samochodów o wysokich osiągach, sprzedawanych wybranej grupie klientów. Są to zawsze modele o cenie sprzedaży powyżej 150 000 euro za sztukę i z silnikami o mocy powyżej 500 KM. Sama firma jest odpowiedzialna za cały proces, od projektu, poprzez inżynierię, produkcję, logistykę i sprzedaż pojazdu, a wszystko to odbywa się głównie za pośrednictwem sieci dystrybutorów.

Ponieważ jest to ekskluzywny produkt końcowy, podaż samochodów jest ustalana zgodnie z szacowanym potencjalnym rocznym popytem ze strony potencjalnych nabywców. W 2020 r., przy niewielkim spadku w stosunku do roku poprzedniego spowodowanym siedmiotygodniowym przestojem w produkcji wywołanym przez COVID-19, sprzedano 9 119 pojazdów, których średnia cena, z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego, wyniosła ponad 300 000 euro za sztukę.

FERRARI posiada cztery linie biznesowe w ramach swojej głównej działalności polegającej na produkcji samochodów. Są to tak zwane modele Sport Range, GT Range, Special Series i ICONA, z których każdy ma inną specyfikację. Główne ich cechy to:

  • Sport Range: FERRARI wprowadza na rynek sześć modeli w oparciu o poszukiwanie przez nabywcę samochodu o wysokich osiągach, w którym natychmiastowa reakcja silnika i prędkość maksymalna przeważają nad komfortem wewnątrz samochodu. Pojazdy te charakteryzują się świetną aerodynamiką i są produkowane w oparciu o technologię opracowaną w jednomiejscowych bolidach Formuły 1.
  • GT Range: Są to pojazdy, które są bardziej komfortowe dla użytkownika niż samochody sportowe i mają wyrafinowane wnętrze. Wśród potencjalnych nabywców rośnie trend na tego typu pojazdy, które z drugiej strony muszą konkurować z ofertą innych koncernów motoryzacyjnych, które poszerzają swoje portfolio, aby zaistnieć na tym polu. Obecnie dwa modele są sprzedawane z dużym powodzeniem (Roma i Portofino M), a w przyszłości planowane są kolejne premiery.
  • Special Series: Są one skierowane do kolekcjonerów marki. Są to ekskluzywne i spersonalizowane premiery niektórych z aktualnych modeli FERRARI, które są produkowane przez określony czas i gdzie wprowadzane są nowe koncepcje, które służą jako test dla przyszłych premier.
  • Seria ICONA: Jest to nowa linia wprowadzona w 2018 roku, w której włoski producent, biorąc pod uwagę historyczne modele firmy, dostosowuje je do obecnych najnowocześniejszych technologii. Posiada on adaptacje tradycyjnych modeli FERRARI, takich jak Barchetta i Monza.

Samochody produkowane przez FERRARI są dostępne w różnych wariantach i mogą być również dostosowane do potrzeb klienta, z różnymi wersjami 2, 2 plus 2 i 4-miejscowymi, silnikami V8 i V12, różnymi stylami nadwozia (coupé lub spider) i technologiami (wolnossące, turbo, hybrydowe lub elektryczne).

O ekskluzywności marki i lojalności klientów świadczą takie liczby, jak 65% rocznej sprzedaży klientom, którzy już wcześniej posiadali FERRARI, a 32% nabywców ma w swoim garażu więcej niż jeden samochód sportowy tej marki. W każdym razie oznacza to, że włoski producent zwraca szczególną uwagę na obsługę posprzedażną, ponieważ jako produkt ekskluzywny, chodzi o zachowanie wartości rezydualnej pojazdu w czasie. Znaczenie, jakie FERRARI przywiązuje do wartości swoich samochodów oraz istnienie na rynku kolekcjonerów tej marki doprowadziło do powstania działu FERRARI CLASSIC.

Główne rynki zbytu FERRARI to obecnie Stany Zjednoczone, Europa (głównie Niemcy, Zjednoczone Królestwo, Szwajcaria, Włochy i Francja), Bliski Wschód i Azja Południowo-Wschodnia. Chociaż sprzedaż w Chinach (w tym w Hongkongu i na Tajwanie) stanowi zaledwie 6%, ze względu na upodobanie klas zamożniejszych w tym kraju do zachodnich produktów luksusowych, rynek ten jest uważany za strategiczny rynek przyszłości, zawsze przy podstawowym założeniu, że jest to produkt ekskluzywny, co w każdym przypadku może ograniczać potencjał wzrostu ze względu na brak zdolności produkcyjnych.

Pojazdy FERRARI są sprzedawane za pośrednictwem sieci dystrybutorów, w sumie 168 na całym świecie, posiadających łącznie 188 punktów sprzedaży. Firma nie jest właścicielem dealerów, są to autonomiczne podmioty, które zostały wcześniej wybrane zgodnie z wysokimi standardami zgodności z ekskluzywnymi wymaganiami określonymi przez markę i z którymi zawierane są konkretne umowy na zakup samochodów na potrzeby inwentaryzacji i ekspozycji.

Sprzedaż za pośrednictwem dealerów jest bardzo zróżnicowana, co stanowi zaletę dla FERRARI, ponieważ pozwala uniknąć zależności od konkretnego dealera. Dealer o największej rocznej sprzedaży stanowi 2,5% całkowitej sprzedaży, podczas gdy suma sprzedaży 15 głównych dealerów stanowi 24%.

Firma posiada oddział FERRARI FINANCIAL SERVICES do finansowania potencjalnych klientów, którzy chcą dokonać odroczonej płatności na zakup swojego pojazdu. Saldo kredytów udzielonych nabywcom na koniec 2020 r. wynosi 934 mln euro, co z uwagi na swoją wysokość daje spółce finansowej możliwość dostępu w przyszłości do rynku sekurytyzacji i umów partnerskich z FCA BANK i CREDIT AGRICOLE CONSUMER FINANCE w celu rozszerzenia struktur sprzedaży na sieć handlową.

Jeśli chodzi o proces produkcyjny, wszystkie modele FERRARI są produkowane w dwóch centrach produkcyjnych. Głównym z nich są zakłady firmy w Maranello, gdzie odbywa się większość procesu produkcyjnego samochodu, podczas gdy mniejszy zakład w Modenie jest zarezerwowany do produkcji aluminiowych karoserii. W sumie FERRARI dysponuje zakładami o łącznej powierzchni ponad 781.000 metrów kwadratowych, w których pracuje ponad 4.400 pracowników.

Podobnie jak w sieci handlowej, FERRARI posiada ogromną różnorodność dostawców dla procesu produkcyjnego, co pozwala uniknąć uzależnienia od jednego z nich. Pierwsza dziesiątka pod względem wielkości zakupów odpowiada za zaledwie 20% kosztów całkowitych, a żaden z nich nie odpowiada za więcej niż 10% kosztów całkowitych.

Wewnętrzne procesy projektowe dla przyszłych modeli samochodów są realizowane przez wewnętrzny dział o nazwie FERRARI DESIGN CENTER, który firma utworzyła w 2010 roku. Jej misją jest tworzenie pojazdów o mocnych, eleganckich liniach i zawsze wysokich osiągach silnika, przy jednoczesnym rozwijaniu najnowocześniejszych technologii, zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla zgodnie z coraz bardziej rygorystycznymi przepisami i dostosowywaniu się do aktualnych preferencji potencjalnych klientów.

Wcześniej zawierane były umowy z osobami trzecimi na projektowanie samochodów, przy których firma współpracowała z wielkimi włoskimi producentami nadwozi, takimi jak VIGNOLE, SCAGLIETTI, PININFARINA czy CARROZZERIA TOURING, którzy w przeszłości przyczynili się do sukcesu firmy.

Dochody Grupy FERRARI nie pochodzą wyłącznie ze sprzedaży samochodów. Z jednej strony, od 2003 roku producent utrzymuje umowę z MASERATI, historyczną spółką zależną FIAT-a, na dostawę swoich silników i choć kwota tej umowy z czasem malała, w 2020 roku wyniosła łącznie 151 mln euro.

Niewątpliwie jednak najważniejsza część tych dodatkowych przychodów pochodzi z komercyjnego wykorzystania marki i umów sponsorskich z osobami trzecimi. FERRARI posiada 36 sklepów, 18 własnych i 18 zarządzanych poprzez system franczyzowy, w których sprzedawane są różne linie odzieży i akcesoriów z wzornictwem firmy, dzięki prestiżowi firmy na rynku.

Wartość firmy pozwoliła również na osiągnięcie porozumień dotyczących otwarcia dwóch parków rozrywki w Abu Dhabi i Katalonii. Ten ostatni został otwarty dla publiczności w 2017 roku i znajduje się na terenie parku PORTAVENTURA, w prowincji Tarragona.

Firma posiada również dwa własne muzea w Maranello i Modenie, jak również tor wyścigowy w mieście Mugello, z 5,2 km torów wyścigowych, który został zakupiony przez FERRARI w 1988 r. i jest regularnie wykorzystywany do wyścigów Formuły 1.

W sumie, ten kanał sponsoringu komercyjnego i wykorzystania marki zapewnił Grupie około 390 milionów euro przychodu w 2020 roku, z wyższą marżą operacyjną niż tradycyjna działalność firmy.

Krótka prognoza przychodów

Pomimo niekorzystnego wpływu, jaki konsekwencje COVID-19 mają wywrzeć na gospodarkę światową, a w szczególności na sektor motoryzacyjny, FERRARI ogłosiło niedawno swoje prognozy na rok 2021, w których wyraża swoje zamiary wzrostu w rozpoczętym właśnie roku obrotowym.

Prognozują wzrost sprzedaży o 24% do około 4 300 mln euro i ostateczny EBIT w wysokości 1 mld euro (39,5% więcej niż w 2020 r.).

Zysk na akcję może wynieść od 4 euro do 4,2 euro na akcję, jeśli te cele zostaną osiągnięte, w porównaniu do 3,75 euro i 3,30 euro osiąganych przez spółkę w 2019 i 2020 roku. Ambitne wyzwania, których realizacja będzie zależała nie tylko od kierownictwa FERRARI, ale również od makro ewolucji światowej sytuacji gospodarczej, która obecnie wydaje się skomplikowana.

Najlepsi brokerzy

74% rachunków inwestorów traci pieniądze, handlując kontraktami CFD z tym dostawcą.

76% kont traci pieniądze podczas handlu CFD oferowanymi przez tego dostawcę.

Inwestowanie wiąże się z ryzykiem utraty kapitału. Przed inwestowaniem zaleca się konsulta

Inwestowanie niesie ze sobą ryzyko straty.

75,5% kont inwestorów traci pieniądze podczas handlu CFD oferowanymi przez tego dostawcę.

Reklama
Powiązane artykuły
Czym są Akcje Ułamkowe?
11 GRU, 2024
12 min czytania