Jaka jest konkurencja Amazona i jak w nią inwestować?
Inwestowanie w konkurencję Amazona może być strategią. Istnieją firmy z modelem biznesowym, jeśli nie identycznym, to bardzo podobnym do globalnego giganta sprzedaży detalicznej online.
W czasie kwarantanny spowodowanej pandemią COVID-19 konsumpcja w Internecie wzrosła, przyspieszając tendencję, która już wcześniej wykazywała pozytywne nachylenie. Różnego rodzaju firmy przekonały się, jak ważne jest oferowanie swoich produktów przez Internet.
Biorąc pod uwagę ten paradygmat, Amazon i inne firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną online mają duży potencjał wzrostu. Dlatego w tego typu firmach można znaleźć wiele możliwości.
Amazon i jego model biznesowy
Amazon jest firmą zajmującą się sprzedażą detaliczną online. Jego ogromną zaletą jest to, że wykorzystuje możliwości skali e-commerce do sprzedaży i dystrybucji szerokiej gamy produktów (jak to się mówi, można w nim znaleźć wszystkie pozycje „od A do Z”).
Można powiedzieć, że Amazon jest największym sprzedawcą detalicznym na świecie (ponieważ jest to po prostu sklep detaliczny, według katalogu). Wszystko zaczęło się w 1994 roku, kiedy Jeff Bezos (założyciel firmy) zdał sobie sprawę, że handel elektroniczny może zapewnić mu środki na stworzenie księgarni, w której można by oferować wszystkie książki na świecie.
Jak widzimy, początkowy projekt był ambitny sam w sobie. Z czasem jednak Amazon zdołał rozszerzyć swoją ofertę o szeroką gamę produktów: książki, muzykę, wideo, elektronikę, sport, dom i ogród, a także inne kategorie artykułów.
Spersonalizowane usługi zakupowe, program partnerski, płatności z sieci kartą kredytową (lub debetową) i wysokiej jakości wysyłka, bezpośrednio do klientów, zrobiły resztę. Ponadto udało się zdywersyfikować ofertę usług (m.in. Amazon Kindle, Amazon Content czy szeroki wachlarz usług komputerowych). Obecnie jest to firma dobrze zdywersyfikowana (zarówno pod względem źródeł przychodów, jak i geograficznym).
W 2019 roku Amazon miał przychody netto na poziomie 11,588 mld dolarów. W ostatnich latach zyski spółki rosły, podobnie jak cena jej akcji. Przychody firmy szczerze mówiąc rosną od początku jej istnienia.
Jednak gigant sprzedaży detalicznej online nie jest sam na rynku, ma za sobą inne firmy z potencjałem wzrostu. Takie spółki stwarzają możliwości inwestycyjne. Główni konkurenci Amazona mogą stanowić okazję do inwestycji i skorzystania z obecnej siły przyciągania oraz, według analityków, przyszłego wzrostu handlu elektronicznego.
Kim są główni konkurenci firmy Amazon?
Choć może się wydawać, że zagłębiamy się w świat technologii, w rzeczywistości tego typu firmy są na równi ze sprzedażą katalogową.
Zresztą Warren Buffett, który ma awersję do akcji technologicznych, stawia na Amazona, bo za takiego go nie uważa: uważa go za supermarket, tyle że działający w środowisku online (porównuje go do sieci domów towarowych Walmart). Tego typu spółka należy do sektora consumer discretionary (handel detaliczny). Spełniają one kryteria Buffetta: strategia wartości, wysoka jakość i potencjał wzrostu.
Alibaba
Alibaba jest często postrzegana jako firma o takim samym modelu biznesowym jak Amazon, tylko że jest nastawiona na rynek chiński (w rzeczywistości mówi się, że jest to chiński Amazon).
To prawda, że jest on uważany za największą platformę zakupów detalicznych w Chinach. Jednak, ściśle rzecz biorąc, nie sprzedaje produktów w taki sam sposób jak Amazon: obsługuje rynki internetowe (Taobao i Tmall), na których sprzedawcy i marki sprzedają swoje produkty. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, jest to detaliczny sprzedawca katalogów, podobnie jak Amazon.
Akcje Alibaby są notowane na rynku Nasdaq. W rzeczywistości Alibaba Group Holdings jest spółką holdingową, która składa się z firm zajmujących się handlem elektronicznym i innymi rodzajami działalności uzupełniającej:
- Handel hurtowy.
- Infrastruktura cyfrowa.
- Usługi finansowe online.
- Usługi w zakresie treści internetowych.
Można powiedzieć, że Alibaba działa jako system płatności (jak Paypal), sprzedaży między konsumentami (jak eBay) i usług online (do pewnego stopnia jak Google). Ta firma ma zdolność do generowania przychodów z różnych źródeł i niepolegania na jednym źródle. Działa również na rynku hurtowym. Ponadto oferuje swoje produkty i usługi na całym świecie (w Chinach, swoim ojczystym kraju, cieszy się ogromną popularnością).
W ostatnich latach rosły również wyniki Alibaby. Z roku na rok firmie udaje się osiągać coraz solidniejszą pozycję bilansową.
JD.com
JD.com jest firmą z siedzibą w Pekinie. Znana jest również pod nazwą Jingdong i zajmuje się bezpośrednią sprzedażą detaliczną online. Jest to jedna z wiodących platform w Chinach. Chociaż na tej giełdzie można znaleźć odzież, książki, artykuły gospodarstwa domowego itp., koncentruje się ona na urządzeniach domowych i produktach elektronicznych.
Oferuje rynek online dla innych sprzedawców detalicznych i marek, aby sprzedawać swoje produkty klientom na swojej stronie internetowej. JD.com jest obecny na rynku międzynarodowym i posiada własną sieć logistyczną. W 2018 roku posiadała 486 magazynów na całym świecie, zatrudniając 160 000 osób. W tym samym roku uruchomiła platformę ecommerce „Joybuy” w Hiszpanii.
Ta firma zajmująca się sprzedażą detaliczną online jest głównym konkurentem Alibaby w Chinach, zajmuje drugie miejsce w tym kraju. Chociaż być może najciekawszą rzeczą do inwestowania w JD.com jest fakt, że jest to firma high-tech, zdolna do używania dronów na poziomie komercyjnym i inwestowania w sztuczną inteligencję i big data.
Od 2019 roku cena jej akcji, notowanych na rynku Nasdaq, gwałtownie wzrosła. Jego wartość wzrosła o ponad 300%.
MercadoLibre
MercadoLibre jest kolejnym poważnym konkurentem Amazona. Firma zajmująca się sprzedażą detaliczną online. Firma ma siedzibę w Argentynie i jest obecna na rynku Ameryki Łacińskiej.
Za pośrednictwem strony internetowej użytkownicy mają możliwość zakupu nowych lub używanych przedmiotów. Jedną z cech MercadoLibre jest to, że oferuje do sześciu komplementarnych usług, w tym MercadoLibre Marketplace (platforma handlowa online).
W ten sposób uzyskuje dochody z różnych źródeł (takich jak reklama, metody płatności, wysyłka, itp.). Do tego dochodzi różnorodność geograficzna, w której działa (w 18 krajach Ameryki Południowej).
Akcje MercadoLibre są również notowane na rynku Nasdaq i, podobnie jak analizowani przez nas konkurenci Amazona, również prezentują znaczną rewaluację w ciągu ostatniego roku (około 200% w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Podkreśla to boom, jaki przeżywa ten sektor handlu detalicznego online.
Jak inwestować w głównych konkurentów Amazona?
Jak wykazaliśmy powyżej, główne firmy, które stanowią bezpośrednią konkurencję dla Amazon, oprócz swoich rynków macierzystych, są notowane na rynku Nasdaq (w dolarach amerykańskich). Zapraszamy do przeczytania tego wpisu, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak inwestować na NASDAQ.
Dlatego możliwe jest inwestowanie poprzez kupno i sprzedaż akcji tych spółek w prosty sposób za pośrednictwem brokera, jeśli zamierzasz kupić fizyczne akcje. W tym poście zostawiamy Ci kilka opcji do wyboru spośród najtańszych brokerów do zakupu akcji międzynarodowych.
Dla innych rodzajów operacji, takich jak handel krótkoterminowy, masz możliwość korzystania z instrumentów pochodnych, takich jak kontrakty terminowe i CFD.