YoY: Co to jest? Jak się go oblicza?

YoY, znany również jako Year-Over-Year, jest porównaniem statystyki z jednego okresu do tego samego okresu w poprzednim roku. Okres ten to zazwyczaj miesiąc lub kwartał. Wskaźnik rok do roku oblicza zmianę procentową w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

YoY: Co to jest?

Wzrost „rok do roku” (Year-over-year, YOY) jest kluczowym wskaźnikiem efektywności, który porównuje wzrost w jednym okresie (zwykle jeden miesiąc) do porównywalnego okresu dwanaście miesięcy wcześniej w poprzednim roku (stąd nazwa). W przeciwieństwie do odrębnych wskaźników miesięcznych, wskaźnik YOY daje Ci obraz Twoich wyników bez uwzględnienia efektów sezonowych, zmienności miesięcznej i innych czynników. Widzisz wyraźniejszy obraz swoich rzeczywistych sukcesów i wyzwań na przestrzeni czasu. Nie dziwi więc fakt, że jest to kluczowa metryka dla analityki handlu detalicznego.

Pierwszą dużą zaletą wzrostu rocznego jest wyeliminowanie sezonowości z metryk wzrostu. Większość sprzedawców detalicznych odnotowuje silny wzrost sprzedaży w okresie świątecznym. W skali jednego miesiąca może to dawać fałszywe wskazanie ogromnego wzrostu. Jednak te zawyżone liczby nie są naprawdę reprezentatywne dla wzrostu w czasie, jeśli po wakacjach wrócą do normalnego poziomu.

Year-over-Year: Przykład

Porównanie podobnych okresów w czasie da Ci dokładniejszą miarę rozwoju Twojej firmy. Oto przykład: miesięczny wzrost sprzedaży o 40% za listopad może wydawać się ogromnym skokiem, który warto świętować. Jednak w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy wzrost wynosił 45%, liczba ta wskazuje na umiarkowane spowolnienie, a nie na skok. Bez porównań wzrostu YOY, aby dać Ci punkt odniesienia i kontekst historyczny, po prostu weź to, co dają Ci najnowsze dane. To nie jest dobry sposób na podejmowanie długoterminowych decyzji ani na napędzanie długoterminowego wzrostu.

Perspektywa krótko i długoterminowa

Nie znaczy to, że metryki YOY są alfą i omegą analizy. Skupianie się na okresie 12 miesięcy może również dawać zbyt szeroki obraz sytuacji. Połączenie perspektywy długoterminowej z uzupełniającą analizą miesiąc po miesiącu i kwartał po kwartale może pomóc w przeanalizowaniu różnych aspektów rocznego wzrostu i zobaczyć, jak Twoja organizacja radzi sobie na różne sposoby.

Roczny wzrost to także znacznie więcej niż tylko przychody. Możesz mierzyć niezliczone aspekty swojego wzrostu: konwersje, średnią wartość sprzedaży i inne wskaźniki, które są powiązane, ale wykraczają poza linię końcową.

Jak się go oblicza?

Pierwszym krokiem jest zebranie potrzebnych danych: miesięcznych danych za okres, który analizujemy oraz tych samych informacji za okres zarejestrowany 12 miesięcy wcześniej.

Kiedy już masz swoje surowce, sam proces jest dość prosty i wymaga trzech kroków:

– Weź liczbę wzrostu z bieżącego miesiąca i odejmij tę samą miarę wykonaną 12 miesięcy wcześniej. Jeśli różnica jest dodatnia, oznacza to, że organizacja odnotowała wzrost; jeśli jest ujemna, oznacza to stratę.

Następnie, weź różnicę i podziel ją przez całkowitą liczbę dla poprzedniego roku. To da Ci stopę wzrostu dla Twojego 12-miesięcznego okresu.

Pomnóż to przez 100, aby przekształcić ten wskaźnik wzrostu na wskaźnik procentowy.

Wnioski

Największą zaletą porównań rok do roku jest to, że automatycznie niwelują one efekt sezonowości. Na przykład, statystyki sprzedaży detalicznej rosną w listopadzie i grudniu. Jest to jednak spowodowane sezonem świątecznych zakupów. Jest to najbardziej krytyczny okres w roku, ponieważ odpowiada za prawie 20% sprzedaży detalicznej.

Analiza rok po roku pomaga wygładzić wszelkie wahania w liczbach z miesiąca na miesiąc. Nie polegaj tylko na danych z roku na rok. Dobrym pomysłem jest również spojrzenie miesiąc po miesiącu, aby uzyskać pełny obraz sytuacji. Dlatego też większość wiadomości ekonomicznych podaje trendy miesięczne. Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś sam sprawdzić liczby z roku na rok.


Jak zaczac inwestostowac na gieldzie od podstaw
Rekomendowany przewodnik

Jak zacząć inwestować na giełdzie od podstaw

Jak inwestować na giełdzie od podstaw. Dowiedz się wszystkiego i zdecyduj się na swój styl inwestowania.

Bezpłatne pobieranie

Przeczytaj później - Wypełnij formularz, aby zapisać artykuł w formacie PDF
Consent(wymagane)

guest
0 Komentarze
Inline Opinie
Zobacz wszystkie komentarze

Witamy w społeczności!

Wybierz tematy, które Cię interesują i spersonalizuj swoje doświadczenia w Rankia

Co dwa tygodnie będziemy wysyłać Ci newsletter z nowościami w każdej z wybranych przez Ciebie kategorii.


Chcesz otrzymywać powiadomienia o naszych wydarzeniach/webinariach?


Kontynuując, akceptujesz politykę prywatności

Szukasz brokera? Znajdź najlepsze rozwiązanie za pomocą tego testu!
Bezpłatny test, który pozwoli Ci znaleźć najlepszego brokera dla Twojego stylu inwestowania. Inwestuj mądrze, wybierając najlepszego dla siebie brokera!