Inwestowanie w Tesla: Opowieść o Elonie Musku

Tesla jest z pewnością najbardziej kontrowersyjną firmą ostatnich lat. Niektórzy uważają, że będzie to przyszłość samochodów elektrycznych i jazdy autonomicznej, a niektórzy są przekonani, że jest to wyraźnie przewartościowana bańka. Ale kto ma rację? Czy to rzeczywiście bańka czy dobra okazja inwestycyjna?

Czy inwestowanie w Teslę to dobry pomysł? Opowieść o Elonie Musku

Czy inwestowanie w Teslę to dobry pomysł?

Jak zapewne już wiesz, Tesla to amerykańska firma prowadzona przez Elona Muska, która dziś zajmuje się głównie produkcją i sprzedażą pojazdów elektrycznych i baterii.

Obecnie Tesla ma kapitalizację rynkową ponad 600 miliardów, a więc kapitalizuje więcej niż Toyota, Volkswagen, Daimler, General Motors, BMW, Honda i Ford razem wzięte.

A przecież Tesla sprzedała w 2020 roku 500 tys. samochodów, podczas gdy firmy takie jak Toyota czy Volkswagen sprzedały po ponad 9 mln sztuk.

Jak Tesla może skapitalizować od 3 do 6 razy więcej niż inna, która sprzedaje 20 razy więcej samochodów?

Nie pozostało to niezauważone wśród dużych inwestorów, a Michael Burry, jeden z najbardziej znanych inwestorów, znany z przewidzenia kryzysu w 2008 roku i inwestowania w Gamestop, gdy ten był notowany poniżej czterech dolarów, udzielił kilku komentarzy na ten temat.

michale burry short tesla tweet

W listopadzie 2020 r. napisał tweeta, że utrzymuje krótką pozycję, a w styczniu 2021 r. ponownie zapewnił o swojej pozycji kolejnym tweetem.

Porównajmy teraz wskaźniki wyceny z innymi producentami samochodów. Wskaźnik PER Tesli (pamiętajmy, że jest to stosunek ceny akcji do zysków firmy) wynosi ponad 1000, podczas gdy Toyota czy BMW to 15 lub 17 razy więcej niż Volskwagen.

Aby dać inny przykład, EV / EBITDA, który jest wskaźnikiem wyceny i który a priori wskazuje, że im niższy wynik tego wskaźnika, tym tańsze będą akcje, wskazuje, że Tesla jest wyceniana na 160 razy EV / EBITDA, a Volkswagen na 12 razy i Toyota na mniej niż 5.

Te wysokie wskaźniki wymagają, aby wzrost Tesli był nadzwyczajny, aby móc inwestować w akcje i mieć długoterminowe korzyści.

Dodatkowo, rok 2020 był pierwszym, w którym Tesla miała dodatnie zyski. Dziś jest szóstą firmą w kapitalizacji rynkowej w Stanach Zjednoczonych, wyprzedzaną jedynie przez takich gigantów jak Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet i Facebook. Wyprzedziła też inne duże firmy i konglomeraty, takie jak Berkshire Hathaway czy Visa.

Jak wiadomo, firma Elona Muska kapitalizuje więcej niż Warren Buffett.

Punktem przemawiającym za ostatnimi wynikami jest fakt, że obecnie nie ma prawie żadnej konkurencji w sprzedaży samochodów elektrycznych, ale sektor ten jest na fali wznoszącej, a tendencją na najbliższe lata będzie zmniejszenie floty samochodów spalinowych, zastępując je bardziej zrównoważonymi alternatywami, takimi jak samochody elektryczne. A ponieważ popyt na tego typu pojazdy rośnie, konkurenci będą rosnąć, a ponieważ pojawia się więcej konkurentów, marże tych firm zostaną zmniejszone.

Jakby tego wszystkiego było mało, rozwój tego biznesu wymaga dużych sum kapitału do finansowania się i emitowania nowych akcji, co zapewnia płynność inwestorom. 

Jak to możliwe, że pomimo tego wszystkiego spółka nadal handluje po tych mnożnikach i nie upada? Czy wszyscy inwestorzy są naprawdę szaleni i jest to irracjonalna inwestycja, czy może to antyfani są tymi, którzy się mylą i nie potrafią dostrzec prawdziwego potencjału akcji? Jest to skomplikowana kwestia, którą postaramy się rozwiązać, ale w tym celu, zanim wyjaśnimy tezę altystów, musimy najpierw przeanalizować jej fundamentalną część, którą jest nie kto inny jak postać Elona Muska.

Historia Elona Muska

Elon Musk urodził się w RPA w 1971 roku i jest najstarszym z trzech braci. Jego rodzice ciężko pracowali, a Musk wyznaje, że jego edukacja opierała się głównie na czytaniu książek. W wieku 9 lat nauczył się programować, a w wieku 12 lat zaprojektował swój pierwszy program do gry wideo i sprzedał go za 500 dolarów południowoafrykańskiemu magazynowi. Jego dzieciństwo nie było łatwe. Jego matka była maltretowana przez ojca, w szkole nie miał przyjaciół i był prześladowany przez kolegów. W wieku 17 lat opuścił dom rodzinny i wkrótce potem, w 1989 roku, wraz z braćmi i matką przeniósł się do Kanady. Tam zaczynali od zera i za pierwszy uzyskany dochód kupili gruby dywan, żeby móc spać na podłodze w mieszkaniu i komputer dla Elona Muska

W 1992 r. Elon otrzymał stypendium na studia ekonomiczne i fizyczne na Uniwersytecie Pensylwanii, a następnie zapisał się na Stanford, aby uzyskać doktorat, ale po dwóch dniach wyjechał, aby założyć Zip2, wraz z bratem Kimbalem i przyjacielem Gregiem Curry. Zip2 zarządzał rozwojem, hostingiem i utrzymaniem konkretnych stron internetowych dla firm medialnych, a Elon Musk był dyrektorem generalnym. 

Zabawne, że w swojej pierwszej firmie nie mogli sobie pozwolić na czynsz za biuro i dom, więc przez jakiś czas mieszkali w biurze o powierzchni 36 stóp kwadratowych, aż w końcu było ich stać na mieszkanie. 

Do początku 1999 roku działało już prawie 200 zakładów, a firma została sprzedana Compaq Computer w 1999 roku za 307 milionów dolarów, z czego Elon otrzymał 22. 

W marcu 1999 roku Elon Musk, Ho, Harris Fricker i Christopher Payne założyli X.com jako startup finansowy. Musk początkowo zainwestował 12 milionów dolarów. Równolegle, Confinity, firma kryptowalutowa, która przetwarzała płatności elektroniczne, została założona w 1998 roku przez Maxa Levchina, Petera Thiela i Luke'a Noska. 

Pod koniec 1999 roku wprowadzili na rynek swój flagowy produkt o nazwie Paypal. W 2000 roku X.com i Confinity połączyły się, a Elon Musk został mianowany CEO jako największy udziałowiec. Elon Musk ożenił się w 2000 roku, ale ze względu na nawał pracy postanowili z jednej strony szukać kapitału inwestycyjnego, świętując tymczasem miesiąc miodowy. Kiedy byli w samolocie, odlatującym o 22:30, odbyło się specjalne spotkanie X.com, na którym usunięto Elona Muska z funkcji CEO i powołano Petera Thiela. Elon Musk odwołał swój miesiąc miodowy, wrócił pierwszym samolotem do Kalifornii i poprosił zarząd o ponowne rozpatrzenie decyzji, ale tak się nie stało. 

Musk ostatecznie zgodził się na reorganizację, choć nadal inwestował, zwiększając swoją pozycję największego udziałowca. W czerwcu 2001 r. X.com zmienił nazwę swojego produktu PayPal na PayPal Inc. W 2002 roku Paypal wszedł na giełdę i po odrzuceniu kilku ofert od eBay, w 2002 roku zgodzili się sprzedać Paypal za 1,5 miliarda dolarów w akcjach. 

Dzięki tej sprzedaży Elon Musk zarobił 180 milionów dolarów po opodatkowaniu, które przeznaczył głównie na założenie SpaceX i inwestycje w Teslę. Z drugiej strony, kilku członków zespołu Paypal założyło własne firmy, takie jak Youtube, Linkedin, Yelp czy Palantir. 

Przeczytaj także:

W 2004 roku Musk zainwestował 6,3 mln w Tesla Motors, wnosząc 98% kapitału i kontynuował inwestycje w kolejnych rundach finansowania. Według Muska, plan Tesli na sukces opierał się na zbudowaniu samochodu sportowego. Wykorzystał pieniądze ze sprzedaży do wyprodukowania samochodu w przystępnej cenie. Wykorzystał też te pieniądze, aby zbudować kolejny, jeszcze bardziej przystępny cenowo samochód, który byłby napędzany zeroemisyjną energia elektryczna

W swoim pierwszym modelu, Tesla Roadster, planowali wydać 25 milionów używając nadwozia Lotus Elyse, w którym zainstalowaliby baterie, silnik elektryczny i inne kontrolery, ale to spowodowało wiele problemów. W końcu samochód miał tylko 7% części wspólnych z Lotus Elyse i kosztowało ich to ponad 140 milionów, 115 więcej niż oczekiwano. 

Kontynuowali z ustalonym planem, po Tesla Roadster pojawiły się inne modele, takie jak Model S, Model X, Model Y i Model 3. Ponadto, zamierzają stworzyć dachy solarne z wbudowanym magazynem energii, rozszerzyć linię pojazdów, rozwinąć autonomiczną jazdę, która będzie 10 razy bezpieczniejsza od jazdy ręcznej i pozwoli samochodowi zarabiać pieniądze, gdy nie jest używany. 

Brzmi to prawie jak science fiction, ale zobaczymy, jak oni to zmaterializują. Na zakończenie tej części, inwestując w spółki, bardzo ważne jest, aby upewnić się, że zespół zarządzający jest dostosowany do akcjonariuszy, co nazywamy skin in the game. Dzieje się tak, gdy wynagrodzenie menedżerów zależy w większym stopniu od rozwoju firmy i jej akcji niż od stałej pensji. 

W tym przypadku Elon Musk posiada około 20% akcji Tesli i od tego zależy 100% jego wynagrodzenia w Tesli, czyli nie otrzymuje wynagrodzenia za swoją pracę. I jak widać, Elon Musk nie jest po prostu przedsiębiorcą, który chce zarabiać pieniądze i jest w zgodzie z akcjonariuszami. Jest przekonany, że istnieją trzy główne obszary, które mogą zmienić świat: są to internet, energia odnawialna i przestrzeń kosmiczna, a jego największą motywacją jest tworzenie historii w każdym z nich. 


Tesla: teza inwestycyjna 

Tesla ma obecnie trzy główne źródła przychodów, choć większość pochodzi ze sprzedaży samochodów: wytwarzanie i magazynowanie energii, sprzedaż i wynajem samochodów oraz usługi i inne. Jeśli chodzi o segment sprzedaży samochodów, to mimo wzrostu sprzedaży Tesla nie inwestuje pieniędzy w reklamę i sprzedaje lub leasinguje bezpośrednio, bez pośredników, zwiększając w ten sposób swoje marże. Firma ma ogromną siłę marki, doświadczenie użytkownika jest bardzo dobre i różni się od jazdy w innych samochodach (są one bardzo ciche, sprzęt jest bardzo dobrze dopasowany do oprogramowania, istnieją ulepszenia, które tylko na poziomie aktualizacji oprogramowania pozwalają na poprawę wydajności pojazdu, procesy takie jak przyspieszenie występuje bez opóźnienia).

Wszystkie te szczegóły sprawiają, że jazda Teslą jest atrakcyjna i pożądana przez konsumentów.

W czym jednak Tesla ma przewagę nad innymi producentami samochodów?

Każdy może pomyśleć, że samochód elektryczny jest równy spalinowemu, wystarczy po prostu zamienić silnik, ale nic bardziej mylnego.

Pierwsza próbą było zrobić coś takiego z części Lotus Elyse, ale miało to więcej wad niż zalet w produkcji. Oto jedna z głównych zalet Tesli, ponieważ w celu poprawy wydajności samochodów elektrycznych, tradycyjne firmy zazwyczaj nie dostosowują swoich obecnych fabryk. Samochód elektryczny musi być zaprojektowany od początku, biorąc pod uwagę, że wszystkie procesy są ze sobą powiązane i jest to bezużyteczne, aby wziąć normalny samochód i zmienić niektóre części na elektryczne. Dostosowanie normalnego samochodu kosztuje więcej niż stworzenie go od podstaw.  

Ale w segmencie produkcji samochodów możemy sięgnąć głębiej i porozmawiać o kolejnym atucie firmy, którym jest nie kto inny jak Autopilot, czyli system autonomicznej jazdy Tesli.

Wszystkie pojazdy Tesla mają kamery i czujniki ultradźwiękowe w standardzie, aby zebrać jak najwięcej danych niezbędnych do stworzenia własnego układu autonomicznej jazdy.

Aby stworzyć system jazdy oparty na sztucznej inteligencji, który umożliwia autonomiczną jazdę, konieczne jest zebranie milionów danych, które umożliwią wytrenowanie robota. Bez danych nie da się stworzyć tego systemu, a dziś Tesla zbiera najwięcej danych, co daje jej przewagę w dążeniu do stworzenia niezawodnego systemu autonomicznej jazdy.

Idąc o krok dalej, Tesla ma na celu nie tylko stworzenie samo jeżdżącego systemu, który poprawi doświadczenia klientów. Jeśli uda im się osiągnąć ten cel, firma wykona duży skok, przekształcając swoją obecną działalność.

To nie będzie już kwestia kupna samochodu celem prowadzania go. Każdy właściciel Tesla może wykorzystać swój samochód do pracy np. jako taksówki robota i otrzymywać dochody w sposób całkowicie pasywny.

Czy możesz sobie wyobrazić zakup samochodu, który pozwala Ci podróżować gdziekolwiek chcesz, który działa autonomicznie i który generuje dochód, kiedy go nie używasz? Ile jest wart samochód z tymi cechami?

Nie ma wątpliwości, że jeśli to zostanie osiągnięte, będzie to „przed i po” w branży, ale są potrzebne jeszcze lata rozwoju, aby osiągnąć ten cel.

Wytwarzanie energii

Poza segmentem motoryzacyjnym, Tesla zajmuje się również wytwarzaniem energii. Budują oni gigafabryki, które są przeznaczone do produkcji baterii litowo-jonowych, co pozwala im na pionową integrację w ich modelu biznesowym, który pozwala im na większe oszczędności.

W tej dziedzinie również wprowadzają innowacje, tworząc i instalując dachówki, które zawierają panele słoneczne, jak również tak zwane PowerWall, które są bateriami litowymi do przechowywania energii w domu z tej samej energii słonecznej lub wiatrowej.

Podsumowując, z jednej strony, widzieliśmy już główne punkty ujemne Tesli, a są nimi bardzo wymagająca wycena, która musi rosnąć w bardzo wysokim tempie, aby uzasadnić obecne ceny. Jest to również dynamicznie rozwijający się sektor i będą się w nim pojawiać nowi konkurenci, a ponieważ jest to działalność kapitałochłonna, w nadchodzących latach będą musieli nadal rozwadniać akcjonariuszy.

Z drugiej strony, jest to bardzo dobrze zarządzana firma Elona Muska, którego istotna motywacja wykracza poza jakiekolwiek granice. Ma silną siłę marki, dużą satysfakcję i dobre doświadczenia konsumentów. Ponadto, skutecznie rozwija pionową integrację procesów produkcyjnych autonomicznego samochodu, od części, przez baterie, po oprogramowanie.

Dziś jest to najbardziej zaawansowana firma pod względem autonomicznej jazdy, która posiada najwięcej dostępnych danych i wciąż gromadzi ich więcej dzięki swoim samochodom na całym świecie.

Do tego dochodzi możliwość produkowania w przyszłości zrobotyzowanych taksówek, co oznaczałoby dużą zmianę w wycenie spółki.

Jak widać, jest to trudna spółka do wyceny, ale jeśli chcesz, abyśmy jeszcze bardziej zagłębili się w Teslę i dokonali wyceny spółki na to, ile rozsądnie byłoby zapłacić za każdą akcję, zostaw nam lajka i jeśli uda nam się dobić do 2 tysięcy obiecujemy opublikować drugą część tego artykułu z analizą fundamentalną Tesli.


Jak zaczac inwestostowac na gieldzie od podstaw
Rekomendowany przewodnik

Jak zacząć inwestować na giełdzie od podstaw

Jak inwestować na giełdzie od podstaw. Dowiedz się wszystkiego i zdecyduj się na swój styl inwestowania.

Bezpłatne pobieranie

Przeczytaj później - Wypełnij formularz, aby zapisać artykuł w formacie PDF
Consent(wymagane)

guest

0 Komentarze
Inline Opinie
Zobacz wszystkie komentarze

Witamy w społeczności!

Wybierz tematy, które Cię interesują i spersonalizuj swoje doświadczenia w Rankia

Co dwa tygodnie będziemy wysyłać Ci newsletter z nowościami w każdej z wybranych przez Ciebie kategorii.


Chcesz otrzymywać powiadomienia o naszych wydarzeniach/webinariach?


Kontynuując, akceptujesz politykę prywatności

Szukasz brokera? Znajdź najlepsze rozwiązanie za pomocą tego testu!
Bezpłatny test, który pozwoli Ci znaleźć najlepszego brokera dla Twojego stylu inwestowania. Inwestuj mądrze, wybierając najlepszego dla siebie brokera!