Analiza Top Down i Bottom Up? W świecie finansów jest tak wiele decyzji do podjęcia, brokerzy i handlowcy polegają na konkretnych metodach, które pomagają im wykonywać te analizy i podejmować decyzje w oparciu o założenia bliższe celowi. W tym artykule omówimy analizy Top Down i Bottom Up.

Analiza top-down, definicja
Jest to analiza, w której decyzje podejmowane są na podstawie zmiennych globalnych, czyli z globalnym spojrzeniem. Tworząc duże elementy systemu i schodząc do bardziej szczegółowych zmiennych. Top-down jest zorientowana na badanie najpierw makro (globalne), a następnie mikro (specyficzne).
Analiza Bottom Up, definicja
W przeciwieństwie do analizy Top Down, proces ten zaczyna się od formowania specyficznych komponentów i przechodzi do globalnych, tj. podchodzi do podejmowania decyzji z indywidualnego punktu widzenia (mikro), a następnie zajmuje się globalnym (makro).
Analiza top down, metodologia
Celem analizy fundamentalnej jest nic innego, jak dostarczenie rekomendacji inwestycyjnej na temat określonej wartości, zgodnie z porównaniem pomiędzy tym, co analityk chce, aby jego „fundamentalna wycena” była tym, co mówi rynek w tym momencie. Określa ona cenę lub „wartość wewnętrzną”.
W procesie podejmowania decyzji możemy postępować zgodnie z następującymi krokami:
- Po pierwsze, analiza będzie polegała na przeanalizowaniu międzynarodowego otoczenia gospodarczego, w celu określenia, jak ta zmienna wpłynie na szacunki, jakie analityk musi poczynić na temat danej spółki.
- Przeanalizowanie perspektyw odpowiednio dla gospodarki krajowej lub krajowej.
- Analizowa gospodarek i ich poszczególne sektory w celu określenia ich wzrostu lub spadku w stosunku do gospodarki krajowej.
- Przeprowadzenie szczegółowej analizy dotyczącej aspektów każdej z firm, biorąc pod uwagę sytuację konkurencyjną każdej z nich,
Należy śledzić:
- Udział w rynku
- Bariery wejścia na rynek
- Rentowność produktu
- Efektywność kosztowa
- Sukces poprzednich inwestycji
- Dźwignia finansowa
- Rozwój zysków
- Określenie ceny docelowej.
Analiza top down, przykłady
W przypadku analizy Top Down możemy podać kilka przykładów i obszarów, w których może być ona zastosowana.
W przypadku inwestycji komercyjnych, analiza rozpoczęłaby się od oceny sytuacji makroekonomicznej, a następnie zagłębiła się w gospodarkę krajową i lokalną. Na tej podstawie zbadane zostałyby zmienne specyficzne dla danego przedsiębiorstwa. Takie jak pozycja konkurencyjna, jakość produktów itp.
Przykład zastosowany w dziedzinie zarządzania: (ma on zastosowanie do każdego procesu decyzyjnego w organizacji). „Kierownictwo ustala wszystkie cele, wytyczne, informacje, plany i procesy projektu oraz przekazuje oczekiwania każdemu uczestnikowi”.
Analiza Bottom Up: Metodologia
Podejście do analizy w tym procesie jest przeciwieństwem analizy Top Down. Jest on podany przez analizę wartości, celem promowania firm. Innymi słowy, analizuje możliwości inwestycyjne. Niezależnie od gospodarki, sektora międzynarodowego lub krajowego jako całości.
W analizie Bottom Up, w procesie podejmowania decyzji biorą udział trzy podstawowe elementy
- Firma
- Wycena
- Ryzyko, w którym można wyróżnić dwa rodzaje: biznesowe i specyficzne.
- W elemencie „ryzyka biznesowego” istotny wpływ będzie miał rodzaj prowadzonej działalności, sytuacja finansowa oraz zdolność do zwiększania zysków i dywidend.
- W elemencie „giełda lub rynek”, tutaj będziemy zwracać uwagę na zmienność akcji i ich płynność.
W procesie analizy Bottom Up będziemy postępować zgodnie z następującymi krokami:
- Po pierwsze, należy przeprowadzić konkretną analizę firmy, badając jej pozycję konkurencyjną:
- Udział w rynku
- Bariery wejścia na rynek
- Rentowność firmy
- Jakość produktu
- Efektywność kosztowa
- Wcześniejsze sukcesy inwestycyjne
- Dźwignia finansowa
- Rozwój zysków
- Określenie ceny docelowej
- Przeanalizuj sektor, do którego należy firma, aby poznać jego ewolucję oraz pojawiające się szanse lub zagrożenia.
Przeanalizuj gospodarkę krajową i międzynarodową, aby dowiedzieć się, czy istnieją jakieś zmienne, które mogą mieć wpływ na analizowaną firmę.
Analiza Bottom Up, przykład
Przykład zastosowania statystyki: Firma budowlana ma projekt budowy kompleksu mieszkaniowego. Aby to zrobić, najpierw przeprowadza się badanie, aby ocenić sektor, siłę nabywczą, procent popytu, ile projektów jest w okolicy i ocenić cykl gospodarczy kraju, określając w ten sposób czy projekt będzie wykonalny i czy warto go realizować.
Innym przykładem Bottom Up z humanistyczną wizją stosowaną w firmach, byłoby założenie, że wykorzystujemy talent kapitału ludzkiego, że promujemy wzmocnienie pracowników; „W Google, kierownictwo pozwala pracownikom spędzać 20% czasu pracy na rozwijaniu własnych pomysłów”.
Wnioski
Ważne jest, aby wiedzieć o analizie top down i bottom up, jako przedsiębiorca, makler, handlowiec, konsultant, planista wydarzeń lub w każdym innym zawodzie. Pomagają nam one podejmować decyzje i lepiej zaprojektować nasz biznes lub inwestycje. Chociaż nie widzimy tego łatwo w życiu codziennym, ten rodzaj analizy jest prezentowany również tam. Zostaw nam komentarz, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.
Przeczytaj także:

Jak zacząć inwestować na giełdzie od podstaw
Jak inwestować na giełdzie od podstaw. Dowiedz się wszystkiego i zdecyduj się na swój styl inwestowania.