Agencje ratingowe są bardzo ważne, ponieważ oceniają, jak dobrze firmy są w stanie spłacić swoje długi i dlatego są w stanie poruszyć cały rynek poprzez swoje oceny.

Agencje ratingowe: kim są, czym się zajmują i jakie są najważniejsze z nich
Czy słyszeliście kiedyś o agencjach ratingowych? „Rating” to angielskie słowo oznaczające „ocenę”, więc możesz je znać jako agencje ratingowe. O co w nich chodzi?
Tak jak ludzie w sieci polegają na stronach takich jak TrustPilot, aby powiedziały im, jak godna zaufania jest dana strona i czy bezpiecznie jest wprowadzić tam swoje dane płatnicze, tak samo wiele osób polega na agencjach ratingowych, aby pomogły im ocenić bezpieczeństwo ich transakcji finansowych.
Agencje ratingowe są odpowiedzialne za ocenę solidności firmy i jej zdolności do spłaty zadłużenia. Pierwsze powstały w USA na początku lat 1900, kiedy to analityk John Moody opublikował swój pierwszy raport na temat obligacji kolejowych. Z biegiem lat zyskały one na znaczeniu, ponieważ coraz więcej osób zaczęło interesować się rynkiem wierzytelności.
Czym zajmują się agencje ratingowe
Nie możemy szczegółowo wyjaśnić, jak one to robią, ale powinieneś wiedzieć, że agencje ratingowe mają strategie oceny firm, aby sprawdzić, jak dobrze mogą one spłacić swoje długi.
Agencje ratingowe stosują standardową skalę ocen, więc zawsze otrzymujesz ocenę, która jest łatwa do zrozumienia i nie ma oceny „spersonalizowanej”.
Czy agencjom ratingowym można ufać?
To jest bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest pewna.
Pytanie więc na których można polegać, których należy unikać? Jak to wszystko wygląda?
Prawda jest taka, że teoretycznie agencje te są bezstronne i wystawiają oceny firmom, ale prawdą jest również to, że „korupcja” czai się na każdym rogu. Jeśli firma zdecyduje się na rating danej agencji ratingowej, na przykład płacąc jej sowicie, agencja ratingowa może zdecydować się „podziękować” jej poprzez poprawę ratingu.
Nie trzeba dodawać, że „rekomendacja” może się zdarzyć w drugą stronę, gdzie rzetelne firmy są zabijane z powodów osobistych. Tak jak widzimy, że użytkownicy już nie zaufają stronie ze złymi wynikami na TrustPilot i innych stronach ratingowych, tak samo firmy, które mają słaby rating według tych agencji będą bojkotowane, i najprawdopodobniej będą skazane na porażkę.
Najważniejsze agencje ratingowe
Istnieją 4 główne agencje ratingowe. Pierwsze 3 są amerykańskie, a ostatnia ma siedzibę w Toronto.
– Moody's Corporation – ta agencja ratingowa została założona w 1909 roku i zaczęła przyznawać ratingi obligacjom emitowanym przez amerykańskie spółki kolejowe. Obecnie dostarcza informacje, analizy i raporty dotyczące ponad 100.000 obligacji strukturyzowanych.
-Fitch Ratings – założona w 1913 roku, była agencją ratingową, która wprowadziła pierwszą skalę ratingową w 1924 roku, od potrójnego A do D, skalę ratingową, która jest używana do dziś.
– Standard & Poor's – założona w 1941 roku poprzez połączenie Standard Statistics z Henry Varnum Poor's.
– DBRS – założona w 1976 roku w Toronto, jest największą agencją ratingową w Kanadzie, działającą również w Europie, USA i Meksyku.
Wniosek
Podsumowując, możemy powiedzieć, że prawdopodobnie lepiej jest nie polegać całkowicie na agencjach ratingowych, ale jednocześnie jest to konieczne, ponieważ alternatywą byłoby błądzenie po omacku i ryzyko wyrzucenia pieniędzy w błoto.
Dlatego też zalecamy uwzględnienie głównych agencji ratingowych, aby nie zostać oszukanym, w najgorszym wypadku będziesz miał do czynienia z firmą, której rating jest nieco zawyżony.

Jak zacząć inwestować na giełdzie od podstaw
Jak inwestować na giełdzie od podstaw. Dowiedz się wszystkiego i zdecyduj się na swój styl inwestowania.