Zrozumienie udziału w rynku pomaga zrozumieć, jak firma radzi sobie w branży i jak pozycjonuje się w stosunku do swoich konkurentów. Ale jak oblicza się udział w rynku i dlaczego jest on ważny?

Względny udział w rynku: co to jest i jak go obliczyć?
Udział w rynku (znany również jako bezwzględny udział w rynku) jest procentem całkowitej sprzedaży na rynku lub w branży dokonywanej przez firmę. Zwykle określa się ją na podstawie przychodów, ale często oblicza się ją na podstawie sprzedaży jednostkowej.
Jak obliczyć udział w rynku?
Udział w rynku jest obliczany poprzez podzielenie całkowitej sprzedaży danego produktu lub branży przez sprzedaż firmy w tym samym okresie czasu. Na przykład, jeśli konsumenci w Wielkiej Brytanii wydają rocznie na żywność 100 miliardów funtów, a sprzedaż Green Grocer Co. w tym samym okresie osiągnęła 4,5 miliarda funtów, firma posiadałaby 4,5% brytyjskiego rynku żywności.
Branża smartfonów jest jedną z wielu, które widzą swój udział w rynku określony przez sprzedaż jednostkową, a nie liczby przychodów, chociaż zasada pozostaje taka sama. Jeśli w ciągu roku na świecie kupowanych jest dziesięć miliardów nowych smartfonów, a Phone Co sprzedaje w tym czasie miliard, to ma 10% udziału w globalnym rynku smartfonów.
Udział w rynku jest miarą wielkości firmy w stosunku do reszty rynku i jej konkurentów. Jest on używany do określenia, która firma jest liderem na rynku i poprzez śledzenie go w różnych okresach, takich jak każdy kwartał, inwestorzy mogą określić, które firmy zyskują udział, a które tracą udział, a tym samym, kto kradnie udział w rynku od kogo.
Ważne jest, aby zrozumieć, które metryki są używane, czy jest to przychód, sprzedaż lub coś innego, ponieważ działanie może być drastycznie różne w zależności od użytych metryk. Jedna firma może sprzedać 5 000 samochodów za 12 000 funtów każdy, podczas gdy inna może sprzedać tylko 50 samochodów za 120 000 dolarów każdy. Wszystko zależy od rynku, o którym mówisz.
Obliczając udział w rynku (lub rozumiejąc, w jaki sposób została obliczona istniejąca liczba), ważne jest, aby wziąć pod uwagę wszystkie metryki: na jakich ramach czasowych jest oparty, czy jest obliczany dla konkretnego produktu czy szerszej kategorii, czy jest to udział w rynku krajowym, regionalnym czy globalnym? Jak w przypadku wszystkich statystyk, istnieje wiele sposobów na ich zniekształcenie, dlatego warto mieć na uwadze wszystkie tego typu kwestie. To również dlatego pojawiają się mylące, ale coraz bardziej dokładne twierdzenia dotyczące poziomu popularności produktów lub firm: na przykład gazeta Metro twierdzi, że jest najpoczytniejszą gazetą w Wielkiej Brytanii, podczas gdy The Sun twierdzi, że jest najlepiej sprzedającą się gazetą w Wielkiej Brytanii, a Telegraph jest najpoczytniejszą gazetą jakościową w Wielkiej Brytanii – wszystko sprowadza się do stosowanych terminów.
Obliczanie udziału w rynku dla nowych firm lub branż może być skomplikowane. Niezależne agencje i organy regulacyjne często gromadzą udziały w rynku i podobne dane dla szybko rozwijających się branż i dojrzałych rynków, ale znalezienie wiarygodnych danych dla nowych firm lub branż może być trudniejsze, ponieważ istnieje mniejsze zapotrzebowanie lub potrzeba śledzenia takich danych.

Jak zacząć inwestować na giełdzie od podstaw
Jak inwestować na giełdzie od podstaw. Dowiedz się wszystkiego i zdecyduj się na swój styl inwestowania.