Po tym jak Logitech… Kim są Twoi konkurenci?

W ciągu ostatnich kilku dni zastanawiałem się nad tym, że kiedy analizujemy spółkę i odpowiadający jej sektor, być może mamy tendencję do patrzenia na nią z większą sympatią (lub czasem wręcz przeciwnie) niż na to zasługuje, tracąc przy tym nieco obiektywizmu. Dlatego uważam, że aby dobrze zrozumieć dany sektor lub segment rynku, należy przeanalizować kilka spółek z tego segmentu z osobna. Pozwoli nam to zrozumieć rolę, jaką każda z nich odgrywa w sektorze, a jednocześnie zadać sobie pytanie, czy jest w nich coś szczególnego, czy też rozwijają się po prostu dlatego, że sektor ma się dobrze.

Ten artykuł będzie dotyczył rynku urządzeń peryferyjnych dla graczy, ponieważ po dogłębnej analizie Logitecha i zobaczeniu, jak wyniki wszystkich firm z tego sektora drastycznie wzrosły w tym 2020 roku, chcę sprawdzić, które z tych firm mogą kontynuować wzrost w przyszłości, a które pozostaną na prostym roku dobrych wyników. Wiele informacji na temat tego rynku zostało już omówionych we wpisie Logitecha (więc jeśli jeszcze go nie czytaliście, to polecam zajrzeć), ale chciałbym skomentować dwie kluczowe cechy, które są ze sobą ściśle powiązane:

Wartość marki: Znaczna większość klientów przy wyborze produktów kieruje się stronami lub kanałami rekomendacji. Tak więc posiadanie dobrego wizerunku kojarzonego z produktami wysokiej jakości pozwoli Ci na zajęcie pierwszych miejsc, a tym samym zwiększy Twoją widoczność.

Marketing: Jak wspomniałem w analizie szwajcarskiej firmy, Twitch to rewolucja w cyfrowej rozrywce, z coraz większą liczbą widzów. Reklama na tej platformie poprzez odpowiednie media może mieć bardzo pozytywny wpływ na wyniki firmy.

Z drugiej strony, zanim zacznę mówić o głównych konkurentach na tym rynku, pragnę podkreślić, że będę koncentrować się na pewnych kluczowych punktach, takich jak:

– Jakiego poziomu wzrostu doświadczały w ostatnich latach.

– Ich poziom gotówki i zadłużenia.

– Ich zysk i marże operacyjne.

– Jaką strukturę biznesową utrzymują poza sprzedażą urządzeń peryferyjnych do gier.

– Przejęcia dokonane w ostatnich latach.

– Strategie marketingowe i reklamowe.

W ramach tego rynku znajdziemy takie firmy jak Logitech, Corsair Gaming, Turtle Beach czy Razer.

Turtle Beach

Ta amerykańska firma ma siedzibę w San Diego w Kalifornii i jest notowana na Nasdaq od 2010 roku. Firma określa się jako producent urządzeń peryferyjnych dla graczy o najwyższej jakości i wydajności. W 2020 r. firma pozostała wiodącym producentem zestawów słuchawkowych do gier na konsole, z 8 z 10 najlepiej sprzedających się zestawów słuchawkowych dla konsol Xbox i Playstation.

W ostatnich latach główne ruchy firmy koncentrowały się na zakupie Neat Microphones w 2021 roku, a w szególności na przejęciu marki Roccat w 2019 roku. Zwłaszcza to ostatnie pozwoliło im rozszerzyć asortyment produktów o markę już rozpoznawalną na rynku.

Ich pozycjonowanie na Amazon jest raczej słabe, zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych (choć nieco lepsze w tym drugim). Jeśli chodzi o pozycję na listach najlepszych i polecanych produktów, cieszy się ona większym uznaniem, zwłaszcza w kategorii słuchawek i myszek. Pod względem klawiatur jest skromniejsza.

Jeśli chodzi o inwestycje w marketing w 2020 roku, to wynoszą one 12% przychodów i wzrosły o 22% w stosunku do roku poprzedniego. Sama firma podkreśla konieczność dalszego inwestowania w marketing i reklamę, aby wyeksponować swoje marki, Turtle Beach i Roccat, dla znacznie szerszego grona odbiorców, głównie za pośrednictwem Twitcha. Firma zaznacza, że jej plan współpracy z influencerami, graczami i drużynami na scenie e-sportowej jest skoncentrowany na tym, by być jej głównym źródłem długoterminowego wzrostu. Jednym z przykładów jest porozumienie zawarte w kwietniu tego roku, na mocy którego firma Roccat została głównym dostawcą urządzeń peryferyjnych dla LCS, najważniejszej północnoamerykańskiej ligi League of Legends, którą w zwykły dzień ogląda średnio 65 000 widzów.

Od strony księgowej, Turtle Beach jest w bardzo dobrej kondycji finansowej. Obecnie nie posiada zadłużenia i dysponuje środkami pieniężnymi w wysokości 25% swoich aktywów. To, w połączeniu z polityką niewypłacania dywidendy, może wskazywać, że spółka zamierza w najbliższym czasie kontynuować strategię inwestycji i przejęć.

Być może najbardziej negatywnym aspektem tej spółki mogą być jej wyniki w roku poprzedzającym pandemię, 2019, gdzie zanotowała znaczny spadek przychodów o 18,4%. Podczas gdy rok 2020 był bardzo dobry dla firmy, ze sprzedażą zwiększoną o 53,5% i marżą operacyjną zwiększoną z 5,9% do 13%, nie należy zapominać, że ogólnie cały sektor skorzystał z nadzwyczajnej sytuacji globalnego zamknięcia.

Analizując te aspekty, nie dziwiłby spadek zysku netto w nadchodzącym roku, zarówno ze względu na możliwy spadek przychodów, jak i, prawie na pewno, ze względu na spadek marż spowodowany wzrostem wydatków w celu podjęcia próby utrzymania obecnego poziomu przychodów. W tym sensie własne prognozy firmy na rok 2021 odzwierciedlają:

Przychody na poziomie około 385 mln. 2020: 360 mln.

Marża brutto na poziomie 30%. 2020: 37,2%.

EBITDA na poziomie 50M. 2020: 55.

EPS na poziomie 1,5. 2020: 2,37.

Tym samym spółka w przypadku realizacji prognoz, przy cenie zbliżonej do konkurentów, przeszłaby z PER 12 do 20 w dniu 19 lipca 2021 roku. Ponadto jego obecny wskaźnik EV/EBITDA wynosi 5,6.

Corsair Gaming

Corsair Gaming to amerykańska firma zajmująca się sprzedażą nie tylko urządzeń peryferyjnych, ale również innego sprzętu i oprogramowania. To ostatnie ogranicza się do działalności EpocCam, która jest bardzo szczątkową częścią struktury firmy. Od września 2020 r. jest notowana na Nasdaq.

Oprócz sprzedaży tradycyjnych urządzeń peryferyjnych, takich jak myszy, klawiatury i zestawy słuchawkowe, w katalogu produktów firmy znajdują się różne produkty sprzętowe do komputerów PC, w tym obudowy, wentylatory, wydajne pamięci RAM, zasilacze i chłodziarki.

W rzeczywistości te komponenty sprzętowe są głównym źródłem przychodów firmy, stanowiąc 68% całkowitych przychodów w 2020 r. (mimo utrzymania niższych marż zysku). W odniesieniu do wyników za 2019 rok, sprzedaż urządzeń peryferyjnych wzrosła o 83,7%, podczas gdy biznes sprzętowy wzrósł o 44%. Różnica ta może wynikać z faktu, że w okresie boomu na komputery przenośne popyt na akcesoria poprawiające komfort użytkowania (słuchawki, myszki czy klawiatury) był znacznie wyższy niż popyt na nowe komputery czy części zamienne (skierowany do osób, które bardziej interesują się komputerami).

Może to być pozytywny punkt dla firmy w kontekście stopniowego powrotu do normalności, ponieważ jej biznes sprzętowy pozostanie bardziej stabilny niż sekcja sprzedaży peryferiów.

Wielkim aspektem tej firmy jest duża liczba przejęć, których dokonała w ostatnich latach.

W 2018 roku kupili firmę Elgato, jedną z głównych referencji w sprzedaży urządzeń przechwytujących do tworzenia treści. Pod tą marką sprzedają również stream decki, światła i inne produkty do nagrywania.

Stream deck Elgato

Następnie w 2019 roku przejęła firmę SCUF Gaming, która sprzedaje niestandardowe kontrolery, zarówno dla komputerów PC, jak i dla głównych konkurentów (Playstation, Xbox i Nintendo); oraz OriginPC, która pozwala na zbudowanie własnego niestandardowego komputera PC, czy to laptopa, czy desktopa. Dzięki tej ostatniej, Corsair zyskał kolejną markę, pod którą może sprzedawać swoje główne produkty sprzętowe po ich zintegrowaniu z komputerami PC.

W 2020 roku kupiła Epoccam i zintegrowała go z ElGato. Jest to oprogramowanie przeznaczone do przekształcenia telefonu komórkowego w kamerę internetową, które jest specjalnie przystosowane do ekosystemu Apple. W tym samym roku kupiła również firmę Gamer sensei, która oferuje zajęcia doskonalące umiejętności w różnych grach wideo.

Ostatnio, w lutym 2021 roku Corsair przejął Visuals by Impulse, firmę zajmującą się dostarczaniem kreatywnych treści dla streamerów lub youtuberów, profesjonalizując ich profile za pomocą emotikonów i różnych grafik.

Pod względem reklamy i marketingu, Corsair jest również dobrze pozycjonowany, promując kilka drużyn e-sportowych, ale być może nie w takim stopniu, jak niektórzy z konkurentów. Z drugiej strony, jej konto na Instagramie ma około 2,8 mln followersów, co może wydawać się wysoką liczbą, ale nie znajduje odzwierciedlenia w bardziej bezpośrednich interakcjach, takich jak komentarze czy polubienia, przy czym te ostatnie osiągają średnio 15 tys. polubień.

Jeśli chodzi o sprawozdania finansowe, jest to jedyna firma z długiem, stanowiącym 24% jej aktywów, a poziom środków pieniężnych jest również niższy niż u konkurentów i wynosi 9%. Mając to na uwadze, przedstawimy kilka kluczowych wskaźników do analizy płynności i wypłacalności spółki.

– Wskaźnik bieżący: 1,43

– Wskaźnik szybki: 0,85

– Całkowite zadłużenie / kapitał własny: 66,5%.

– Dług całkowity / EBITDA: 1,17x

– EBITDA / Koszty odsetkowe: 9.00x

Liczby te pokazują, że dane dotyczące zadłużenia nie są wcale przesadzone i że w świetle wyników przedsiębiorstwa trudno uwierzyć, że ma ono trudności ze spłatą odsetek. Z drugiej strony, w ostatnich latach spółka spłaca część swojego zadłużenia, zwłaszcza po roku 2020 z tak dobrymi wynikami.

Jeśli chodzi o aktywa, to 23% z nich to wartość firmy, wynikająca z licznych przejęć, a 18% to wartości niematerialne i prawne, odzwierciedlające wartość posiadanych przez firmę marek.

Poziom zadłużenia w sektorze, w którym reszta firm nie korzysta z dźwigni finansowej, liczne przejęcia w ostatnich latach oraz polityka niewypłacania dywidendy definiują Corsair Gaming jako firmę bardzo agresywną, szukającą szybkiego wzrostu na rynku.

Wyniki ostatniego kwartału potwierdzają tendencję wzrostową spółki – rekordowe zyski w okresie, w którym wyniki są z reguły niższe niż w innych kwartałach.

Wskaźnik P/E spółki na dzień 19 lipca 2021 roku wynosi 18,8, a EV/EBITDA 11,6.

Razer

Firma ma podwójną siedzibę w San Francisco i Singapurze, a od listopada 2017 r. jest notowana na giełdzie w Hongkongu. Jest to firma, która ogólnie cieszy się dużym uznaniem, a jej produkty kojarzone są z wysokimi standardami jakości. Znajduje to odzwierciedlenie w dużej liczbie mediów społecznościowych, z około 6,9 milionami zwolenników na Instagramie.

Posiada kilka źródeł przychodów poza sprzedażą urządzeń peryferyjnych, jednak to właśnie one stanowią ich większość. W katalogu firmy znajdują się: produkty merchandisingowe, fotele gamingowe, peryferia, komputery do gier (zarówno laptopy jak i komputery typu tower), różnego rodzaju akcesoria mobilne (słuchawki douszne i inne), kontrolery do konsol, monitory oraz sprzęt do nagrywania streamingu. Firma opiera się również na przychodach ze swojej działalności coin-op do zakupu dodatków w grze, tak zwanych Razer Golds.

Razer posiada również szereg aplikacji, ale są one zazwyczaj nastawione bardziej na poprawę doświadczenia użytkownika urządzeń peryferyjnych lub komputerów, niż na bezpośrednie zyski dla firmy.

Większość przychodów firmy, bo aż 64%, pochodzi ze sprzedaży urządzeń peryferyjnych, a reszta rozkłada się jak na poniższym wykresie:

Z drugiej strony, ta silna zależność od sprzedaży urządzeń peryferyjnych znacznie wzrosła w ostatnim roku, ponieważ wzrost o 73% w stosunku do roku poprzedniego spowodował, że ta część rynku wzrosła z 54% do wspomnianych wyżej 64%. Może to stanowić problem dla firmy, ponieważ kraje odchodzą od restrykcyjnych środków podjętych w celu ograniczenia pandemii, a liczba przypadkowych użytkowników spada w stosunku do roku 2020. Jednak pozytywnym punktem na korzyść Razera w porównaniu do jego rywali jest to, że jest to produkt, który jest bardziej nastawiony na graczy-ekspertów, którzy znają rozpoznawalność Razera na rynku i gwarancję jakości.

Zanim przejdę dalej, myślę, że warto skomentować ich działalność związaną z Razer Gold. Monety te można nabyć w 130 krajach. Jednymi z głównych są Apex Legends, Call of Duty: Modern Warfare, Genshin Impact czy Ragnarok. Choć liczby te mówią bardzo dobrze o tym systemie, podobnie jak jego 67% wzrost w ciągu ostatniego roku, będziemy musieli śledzić jego rozwój, gdyż jego waga w biznesie Razera jest wciąż dość niska, dokładnie 10,6%.

W odniesieniu do inwestycji w marketing i reklamę firma zawsze była dobrze wyeksponowana, sponsorując streamerów wszystkich rozmiarów, kilka najlepszych drużyn e-sportowych, zwłaszcza w Chinach (gdzie oglądalność jest znacznie wyższa niż na Zachodzie); oraz poprzez mniejsze zawody, takie jak Razer Invitational.

Pod względem księgowym spółka jest w bardzo dobrej kondycji finansowej, nie ma zadłużenia i ma bardzo wysoki (być może nadmierny) poziom gotówki wynoszący 50% aktywów i 28% kapitalizacji rynkowej. Warto zaznaczyć, że tak wysokie poziomy nie są wynikiem niespodziewanego wzrostu przychodów po wystąpieniu efektu pandemii, ale są stałą cechą spółki w ostatnich latach, zawsze przekraczającą połowę wartości aktywów ogółem.

Firma nie wydaje się również zainteresowana inwestowaniem tych poziomów gotówki w przejęcia innych firm, co regularnie czynią jej konkurenci. Jak same wskazują w swoim sprawozdaniu rocznym, ich główne nieoperacyjne wykorzystanie środków pieniężnych dotyczy wykupu akcji własnych oraz inwestycji w badania i rozwój. Podobnie jak Turtle Beach i Corsair, nie oferują również wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy.

Jeśli chodzi o rachunek zysków i strat, to po wielu latach firma wreszcie odnotowała zysk, choć nadal bardzo niski jak na firmę o takiej wielkości, historii i kapitalizacji. Przy bliższej analizie zaskakujące jest, że marże brutto są tak niskie w przypadku tego przedsiębiorstwa, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że pomimo znacznego wzrostu sprzedaży w ostatnim okresie, prawie nie wzrosły one w porównaniu z poprzednimi latami.

Nie dziwi więc, że spółka utrzymuje takie mnożniki jak P/E na poziomie 420 czy EV/EBITDA na poziomie 64,6.

Porównanie

 Przedstawimy teraz tabelę podsumowującą omawiane dziś firmy plus Logitech. Celem tego jest, z jednej strony, ogólne spojrzenie na rynek, aby móc przeanalizować główne atuty każdego z nich w porównaniu z resztą, z drugiej strony, aby służyć jako podstawowy przewodnik, za pomocą, którego staram się pokazać moją osobistą opinię w odniesieniu do oczekiwań każdego z nich.

 TURTLE BEACHCORSAIRRAZERLOGITECH
CAGR (5 lat)17,20%27,21%30,60%  8,23%
Wzrost sprzedaży 202053,50%55,20%      48,00%    76,50%
Wzrost sprzedaży urządzeń peryferyjnych dla graczy 202053,50%83,70%73,00%80,00%
Udział urządzeń peryferyjnych do gier w przychodach    100,00%32,00%      64,00%23,20%
Gotówka (% aktywów)25,00%9,00%      50,00%40,00%
Zadłużenie (% aktywów)0,00%24,00%      0,00%0,00%
Marże brutto37,20%27,40%      23,00%44,70%
Marża netto12,20%7,70%      0,50%18,00%
Kapitalizacja rynkowa (mln USD)444,722.703,86      2.241,9619.948,38
EV ($MM)387,542.906,46      1.654,0418.186,41
P/E12,0018,80      420,0021,30

Na podstawie tego wykresu możemy wyciągnąć szereg wniosków, takich jak:

Razer jest firmą, która w ostatnich latach zanotowała największy wzrost, przy czym czynnikiem decydującym nie były nadzwyczajne wyniki po-covidowe. 

Jeśli chcesz się skupić niemal wyłącznie na sprzedaży urządzeń peryferyjnych, Razer i Turtle Beach wydają się być najbardziej oczywistymi wyborami; ta kategoria stanowi odpowiednio 64% i 100% ich przychodów.

Pod względem marż, Logitech i Turtle Beach przewyższają pozostałe firmy. Jednak, jak wskazują obie firmy, w kolejnych latach spodziewana jest korekta tych marż ze względu na wzrost wydatków, zwłaszcza na reklamę i marketing.

Zwracamy też uwagę, że cena spółki z tego segmentu oscyluje wokół P/E na poziomie 20-25 (biorąc pod uwagę gorsze oczekiwania co do wyników przynajmniej na najbliższy rok). Razer jednak wydaje się być w swojej własnej lidze, ponieważ jest to pierwszy rok, w którym firma wygenerowała zyski, a te ledwo zbliżają się do wyników głównych konkurentów, biorąc pod uwagę zapłaconą cenę.

Podsumowanie

Razer

Jest to firma, która w dużej mierze opiera się na jakości swojej marki. Wydaje się jednak, że jak na firmę, która generuje najmniejszy zysk, nie ma zbyt pozytywnych perspektyw w dłuższej perspektywie. Bardzo wysokie marże ulegają stagnacji. Niskie nakłady inwestycyjne. Dużo zależy od sprzedaży urządzeń peryferyjnych, które przy postkonfliktowym rozwiązaniu mogą ucierpieć.

Jego CAGR a priori jest dość atrakcyjny, ale poziom sprzedaży w tym nadzwyczajnym roku nie wydaje się towarzyszyć zbytniemu optymizmowi na przyszłość. Niemal najlepszą rzeczą w firmie jest jej system Razer Gold, ale i tak generuje on niewielkie przychody w stosunku do tego, co płaci się za firmę. Moim zdaniem nie warto płacić za wartość marki P/E na poziomie 420, wiedząc, że spółka nie urosła w tym roku bardziej niż jej bezpośredni rywale.

Turtle Beach

Zdecydowanie najmniejsza firma spośród wszystkich. Wiele będzie zależało od powodzenia kampanii marketingowych i promocyjnych dla marek Roccat i Turtle Beach, które pozwolą im zdobyć pozycję na rynku. Przypuszczalny spadek marż w połączeniu z niepewnością co do przyszłości to chyba największe problemy tej spółki. Myślę, że jeśli ich strategie marketingowe i promocyjne zadziałają tak, jak mają nadzieję, że zadziałają, to może to być ciekawy ruch na przyszłość.

Corsair Gaming

Najbardziej agresywna firma ze wszystkich. Jako jedyna posiada w pasywach zadłużenie finansowe i jest najmniej płynna.  W ostatnich latach firma dokonała wielu przejęć, a perspektywy sprzedaży zarówno urządzeń peryferyjnych, jak i innych produktów sprzętowych są dość pozytywne. Dobre wyniki pomimo wyższych marż niż u konkurencji. Dla mnie jest to prawdopodobnie najbardziej atrakcyjna spółka, biorąc pod uwagę jej poziom wzrostu, dywersyfikację działalności, wartość marki i cenę, po której jest obecnie notowana.

Logitech

Jest to największa firma, która poza sprzedażą urządzeń peryferyjnych do gier posiada kilka kluczowych biznesów. Kluczowe będzie sprawdzenie, jak przystosuje się do kontekstu nowej normalności. Być może pod względem marketingu i promocji jest najlepiej pozycjonowany: jego produkty są na szczycie większości list, zajmuje pierwsze miejsca na listach sprzedaży na Amazonie, a jego sponsoring na Twitchu jest skierowany do bardzo szerokiej publiczności. Jak wspomniałem w pierwszym artykule, za odpowiednią cenę może to być bardzo interesująca spółka, zarówno ze względu na jej znaczącą rolę na rynku, jak i strategię rynkową, zawsze z uwzględnieniem możliwych negatywnych skutków sytuacji post-covidowych, która dotknęłaby praktycznie wszystkie biznesy.


Jak zaczac inwestostowac na gieldzie od podstaw
Rekomendowany przewodnik

Jak zacząć inwestować na giełdzie od podstaw

Jak inwestować na giełdzie od podstaw. Dowiedz się wszystkiego i zdecyduj się na swój styl inwestowania.

Bezpłatne pobieranie

Przeczytaj później - Wypełnij formularz, aby zapisać artykuł w formacie PDF
Consent(wymagane)

guest

0 Komentarze
Inline Opinie
Zobacz wszystkie komentarze

Witamy w społeczności!

Wybierz tematy, które Cię interesują i spersonalizuj swoje doświadczenia w Rankia

Co dwa tygodnie będziemy wysyłać Ci newsletter z nowościami w każdej z wybranych przez Ciebie kategorii.


Chcesz otrzymywać powiadomienia o naszych wydarzeniach/webinariach?


Kontynuując, akceptujesz politykę prywatności

Szukasz brokera? Znajdź najlepsze rozwiązanie za pomocą tego testu!
Bezpłatny test, który pozwoli Ci znaleźć najlepszego brokera dla Twojego stylu inwestowania. Inwestuj mądrze, wybierając najlepszego dla siebie brokera!