Co to jest Baltic Dry Index?

Baltic Dry Index mierzy indeks poprzez ocenę wielu stawek żeglugowych na ponad 20 trasach dla każdego ze statków składowych BDI. Analiza wielu tras geograficznych dla każdego wskaźnika nadaje głębię wskaźnikowi złożonemu. Członkowie kontaktują się z załadowcami węgla, żelaza, zboża, cukru itp. z całego świata, aby zebrać ich ceny, a następnie obliczyć średnią.

Obliczenia te dokonywane są codziennie, dokładnie o godzinie 13:00 czasu londyńskiego i opierają się na średniej wartości transportowej tych towarów, przewożonych drogą morską. Oczywiście wartość ta zależy od ilości i ceny kontraktów transportowych, które są codziennie zamykane.

Do tej kalkulacji, która od 1 lipca 2009 r. uwzględnia tylko umowy czarteru na czas, bierzemy pod uwagę wartość tych, które są zawierane na czterech rodzajach statków w oparciu o ich pojemność ładunkową w tonach brutto (GVT):

  • Małe statki 28,000 TPM.
  • Supramax 52,454 TPM.
  • Panamax 72 tys. TPM.
  • Capesize 172 tys. TPM.

Kontrakty te nazywane są czarterami na czas, co oznacza, że istnieją dwie strony: osoba, która transportuje materiały na statku handlowym i osoba, która wynajmuje usługę. Ten rodzaj usług obejmuje koszty związane z załogą, utrzymaniem, polisami i innymi, które wpływają na końcową wartość transportu.

Co mierzy Baltic Dry Index

Baltic Dry Index to indeks stawek frachtu morskiego dla towarów drobnicowych obejmujący do dwudziestu kluczowych tras. Po raz pierwszy został opublikowany w 1985 roku, zastępując Baltic Freight Index (BFI), który całkowicie przestał obowiązywać 1 listopada 1999 roku.

Innymi słowy, Baltic Dry Index to indeks mierzący średni koszt transportu kluczowych towarów drogą morską.

Dlaczego Baltic Dry Index jest przydatny dla inwestora

Baltic Dry Index jest idealnym wskaźnikiem do ilościowego określenia globalnego zapotrzebowania na surowce i oferuje spojrzenie w przyszłość. Gdy zakup surowców idzie w górę, to znak, że producenci zaczynają produkować i budować. I odwrotnie, kiedy handel się zatrzymuje, zatrzymują się też projekty.

Ta korelacja mówi inwestorowi, kiedy światowa gospodarka rośnie lub stoi w miejscu.

Kiedy BDI idzie w górę Kiedy BDI idzie w dół
Gospodarki rosną.  Gospodarki się kurczą.
Ceny akcji powinny zwiększać swoją wartość. Firmy albo nie produkują, albo przestają produkować.
Ceny towarów powinny zwiększać swoją wartość. Ceny towarów spadają.
Spodziewany jest wzrost wartości walut powiązanych z surowcami. Spodziewany jest spadek wartości walut powiązanych z surowcami.

Wykres Baltic Dry Index

Rozwój Baltic Dry Index w ciągu ostatniego roku przedstawia się następująco:

baltic-dry-index

Wyniki Baltic Dry Index

Wskaźnik ten był jednym z pierwszych instrumentów konsultowanych w obecnym kryzysie podaży, który grozi osłabieniem post-pandemicznego ożywienia gospodarczego. Indeks osiągnął szczyt w październiku 2021 roku na poziomie 5 526 punktów jako zwieńczenie dziesięciu miesięcy wzrostu cen.

Co więcej, po rocznym maksimum, BDI obecnie spada, co jest sygnałem, że popyt na kontenery może wyhamować z tegorocznych szczytów. Jednak inne powody mogą spowodować spadek cen kontenerów, jak np. restrukturyzacja flot firm żeglugowych. Jednak przy tak ciężkiej infrastrukturze budowa nowych statków i zmiana zdolności transportowca w celu zwiększenia dostaw wymaga czasu.

Znaczenie BDI

Baltic Dry Index stał się bardzo ważny w światowym handlu, ponieważ odzwierciedla jak poruszają się rynki pod względem lokalizacji, konsumentów, producentów i towarów, na które jest największy popyt, a należy wziąć pod uwagę, że drogi morskie są najbardziej wykorzystywane do transportu towarów.

Jego interpretacja nie może być dokonywana na podstawie wartości, ale na podstawie porównania z poprzednimi okresami. Dobrą strategią jest przyjrzenie się jego zmienności w okresach od 10 do 15 lat, aby określić trendy i móc ustalić interpretację obecnych wartości. Oczywiście jest podstawowa zasada, cena wynajmu będzie wyższa, bo jest większy popyt na towar.

Gdy ma tendencję wzrostową, to znaczy, że jest wzrost handlu, a więc jest więcej czartów i ich wartości, czyli jest produkcja i oczywiście zamiar kupowania i konsumowania. Dlatego też największe firmy handlujące towarami śledzą go uważnie, ponieważ pozwala im to na dostosowanie swojej działalności do ruchów rynku.

Baltic Dry Index jako wskaźnik spowolnienia gospodarczego

Ponieważ jego interpretacja zależy od wartości stawek frachtowych w danym momencie na rynku, jak już zaznaczyliśmy, jego ruchy odzwierciedlają trendy w gospodarce. Faktem jest, że w czasach recesji gospodarczej jest mniejsza chęć lub możliwość robienia interesów lub inwestowania, to samo dzieje się w świecie czarterów.

W czasach recesji Baltic Dry Index ma tendencję spadkową i jest to spowodowane spadkiem kontraktów, ponieważ jest mniejsza chęć do handlu. Ponownie, dzienna wartość nie dostarczy tak wielu informacji jak analiza trendu w danym okresie.

Przeczytaj także:

Szukasz brokera? Sprawdź nasze rekomendacje:

Minimalny depozyt:

€100.00

* 76% detalicznych kont CFD traci pieniądze
Minimalny depozyt:

€0.01

XTB
Minimalny depozyt:

€0.00

* 76% rachunków detalicznych CFD odnotowuje straty

Przeczytaj później - Wypełnij formularz, aby zapisać artykuł w formacie PDF

Witamy w społeczności!

Wybierz tematy, które Cię interesują i spersonalizuj swoje doświadczenia w Rankia

Co dwa tygodnie będziemy wysyłać Ci newsletter z nowościami w każdej z wybranych przez Ciebie kategorii.


Chcesz otrzymywać powiadomienia o naszych wydarzeniach/webinariach?


Kontynuując, akceptujesz politykę prywatności

Szukasz brokera? Znajdź najlepsze rozwiązanie za pomocą tego testu!
Bezpłatny test, który pozwoli Ci znaleźć najlepszego brokera dla Twojego stylu inwestowania. Inwestuj mądrze, wybierając najlepszego dla siebie brokera!