Adidas vs Puma: Czy warto inwestować? Opowieść o rywalizacji rodzeństwa

Czy wiesz, że znane marki sportowe Adidas i Puma były kiedyś jedną marką, a ich pochodzenie wywodzi się z wrogości dwóch braci, którzy nienawidzili się do końca życia? W tym artykule omawiamy tę rywalizację i to, w którą markę najbardziej opłaca się zainwestować.

adidas-vs-puma

Adidas vs Puma: historia rodzinnej nienawiści

Był rok 1926, kiedy bracia Adolf i Rudolf Dassler produkowali w swojej fabryce trenażery i pantofle. Choć ich buty nie miały własnej marki, jakość produktów braci zwróciła uwagę Josefa Waitzera, trenera niemieckiej reprezentacji lekkoatletycznej.

Bracia świetnie się uzupełniali: Adolf – urodzony w 1900 roku, którego pseudonimem był Adi – był introwertycznym artystą, który odziedziczył po ojcu talent szewski; natomiast starszy o dwa lata Rudolf był administratorem i specjalistą od public relations. Ponadto było coś, co ich łączyło: obaj byli bardzo wysportowani, pasjonowali się lekkoatletyką i piłką nożną.

Dzięki temu para braci wkrótce pokazała swoje produkty w wiosce olimpijskiej igrzysk w Berlinie w 1936 roku, kiedy to Adolf przekonał afroamerykańskiego lekkoatletę Jesse Owena, jedną z gwiazd igrzysk, aby użył jego butów do biegu na 100 metrów. Wpływ reklamy był ogromny, a co więcej, jego biznes wzmocnił się wraz z ustanowieniem nazizmu w Niemczech, ponieważ sport był postrzegany jako idealna metoda osiągnięcia tak bardzo pożądanej „aryjskiej doskonałości”.

Konflikt ideologii

Jednak nadejście II wojny światowej spowodowało konflikt ideologii braci, gdyż na rozkaz Hitlera fabryka Dasslerów została przekształcona w warsztat części do czołgów i wyrzutni rakiet. Podczas gdy Adi opierał się przed zaciągnięciem do wojska, Rudolf zdecydował się zaangażować w sprawę nazistów i napisał do brata list, w którym ostrzegał go, że będzie domagał się zamknięcia fabryki, aby i on mógł przyłączyć się do walki.

Pod koniec wojny, po procesie przeprowadzonym przez aliantów, mającym na celu analizę jego stopnia przywiązania do ideologii nazistowskiej, Adi zachował kontrolę nad swoją firmą. Z drugiej strony Rudolf, wysłany do Polski wraz z nadejściem Rosjan, próbował uciec do Niemiec, został przechwycony przez aliantów i wysłany do obozu.

Stamtąd pisał do brata, prosząc go o poczynienie ustaleń w sprawie jego uwolnienia, będąc przecież przekonanym, że sam Adolf zadenuncjował go jako współpracownika nazistów.

Kiedy w końcu został zwolniony i wrócił, wybuchła gorycz: Rudolf zemścił się, donosząc na Adolfa do Komisji Denazyfikacyjnej, powołanej do oczyszczenia niemieckiego społeczeństwa z wpływów nazistów. Młodszy Dassler został poddany śledztwu, ale ponieważ jego fabryka składała się z pracowników różnych wyznań i pochodzenia, udowodniono jego „niewinność”.

Jednak po tych zdradach nie było już odwrotu. Z tej rodzinnej wojny narodziły się dwie wielkie marki: jego młodszy brat powołał do życia akronim swojego imienia: Adi, skrót od Adolf, plus pierwsza sylaba nazwiska: Das: Adidas, założony w 1949 roku. Rudolf z kolei wspominał swoje dni jako młody sportowiec, kiedy przyjaciele nazywali go Puma, którą założył w 1948 roku.

Puma vs Adidas: konflikt

Od tego momentu obie marki zawsze były ze sobą w konflikcie.

Herzogenaurach, ich rodzinne miasto, dzieliła rzeka: Puma po prawej, Adidas po lewej stronie, a każdy w mieście opowiadał się po stronie jednej lub drugiej. Był tam sklep mięsny Adidas i sklep mięsny Puma; sklep fryzjerski Adidas i sklep fryzjerski Puma. Każda marka miała swoją drużynę piłkarską.

Dzieci Dasslerów chodziły do tej samej szkoły, ale różnymi autobusami szkolnymi, każdy z własnym logo.

W latach 50-tych i 70-tych Adidas i Puma prowadziły nieustanną wojnę o podbój światowego rynku i o przychylność narodowych trenerów piłkarskich, drużyn olimpijskich, federacji i władz sportowych. W wyniku tej walki narodził się zwyczaj płacenia sportowcom i trenerom za używanie nazwy marki. Adidas i Puma konkurowały otwarcie, ale też grały nieczysto: szpiegowały się wzajemnie, kradły pomysły i personel lub bezpośrednio sabotowały.

Pierwsze zwycięstwo w tym starciu odniósł Adi na Mistrzostwach Świata w Szwajcarii w 1954 roku. Rudolf nie docenił niemieckiego trenera Seppa Herbergera, więc Adidas dostał kontrakt na wykonanie regulowanych knag dla drużyny, specjalnie zaprojektowanych, by nie ślizgały się w deszczu. Podczas meczu z reprezentacją Węgier burza udowodniła skuteczność tych butów i doprowadziła do zwycięstwa niemieckiej drużyny.

Rywalizacja potomków

Rywalizację kontynuowali ich synowie. Horst, najstarszy syn Adiego i spadkobierca Adidasa, zdołał zablokować dostawy Pumy.

Z drugiej strony, syn Rudolfa Dasslera, Armin, zdobył sławę, gdy namówił ówczesnego brazylijskiego chłopca znanego jako Pelé do założenia jednego z jego modeli podczas Mistrzostw Świata w Meksyku '70.

Bracia Dassler w swojej konkurencji nie tylko wprowadzili innowacje w technikach produkcji i projektowania, ale byli również wielkimi twórcami marketingu sportowego.

Obie marki rywalizowały o pozyskanie najsłynniejszych sportowców: Adidas współpracował z Bobem Beamon, Dickem Fosbury, Cassiusem Clayem czy później Zidane; Puma natomiast rekrutowała m.in. Pelé, Guillermo Vilasa, Borisa Beckera czy Maradonę.

Tak więc, podczas gdy Europa była pacyfikowana, odbudowywana i pojednana, rywalizacja braci zakończyła się dopiero wraz z ich śmiercią w latach 70.

Rudolf Dassler zmarł 6 września 1976 roku. Cztery lata później Adi zmarł, a jego grób umieszczono jak najdalej od grobu brata.

Obie marki zostały następnie ponownie wprowadzone na rynek dla nowych pokoleń i stały się symbolem sportu i lojalności wobec marki.

Artyści tacy jak Madonna i Brad Pitt nadali nowy wizerunek marce Puma, należącej obecnie do francuskiego koncernu PPR. Adidas kupił Reeboka i, jak za dawnych czasów, gdy konkurencja polegała na celebrity endorsement, przechwycił takie gwiazdy jak Zidane czy Beckham oraz samego Messiego; a jego rywal Usaina Bolta czy Mario Balotellego.

Film: Adidas vs Puma

Niemiecki film z 2016 roku Adidas vs Puma: The Brother's Feud rzuca światło na tę historię, jedną z najbardziej ekscytujących w świecie mody i sportu: założyciele Adidasa i Pumy byli braćmi, wizjonerami i rywalami.

Adidas vs Puma: w którą markę zainwestować?

Obie firmy w ostatnich latach radziły sobie bardzo dobrze, a ich liczby zawsze były w miarę wyrównane. W rzeczywistości obie odnotowały wzrost sprzedaży o 7% w ciągu ostatnich 10 lat.

Zarówno Adidas, jak i Puma są potęgami w branży odzieży sportowej i lekkoatletycznej. Bracia Adidas i Puma wykonali kawał dobrej roboty, budując swoje firmy w globalne marki.

W 2020 roku Adidas miał zysk netto w wysokości około 674 mld euro, a Puma – 229,7 mln euro.

Ogólnie rzecz biorąc, Adidas odniósł większy sukces niż Puma. Obie firmy zyskały jednak uznanie krytyków na całym świecie. Zarówno Puma jak i Adidas były również firmami stojącymi za kilkoma sponsoringami w ostatnich latach.


PumaAdidas
Data założenia19481949
SiedzibaHerzogenaurachHerzogenaurach
Wartość5.5B EUR21.92B EUR

Gdzie kupić akcje Adidasa i Pumy

Oto kilku brokerów, którzy oferują akcje Adidasa i Pumy.


DEGIROInteractive Brokers
AkcjeTakTak
CFD na akcjeNieTak
Akcje ułamkoweNieTak
Depozyt minimalnu0,01 cent.Nie
Konto DemoNieTak
Więcej informacji →Więcej informacji →

Wniosek

Podsumowując, są to dwie stabilne, ugruntowane firmy o przewidywalnym wzroście i marżach oraz kontrolowanym zadłużeniu. To dwaj znakomici kandydaci, których warto mieć na swojej liście obserwacyjnej.

Chcesz kupić akcje Puma i Adidas? Sprawdź nasze rekomendacje:

Minimalny depozyt:

€0.00

Minimalny depozyt:

€0.01


Przeczytaj później - Wypełnij formularz, aby zapisać artykuł w formacie PDF

Witamy w społeczności!

Wybierz tematy, które Cię interesują i spersonalizuj swoje doświadczenia w Rankia

Co dwa tygodnie będziemy wysyłać Ci newsletter z nowościami w każdej z wybranych przez Ciebie kategorii.


Chcesz otrzymywać powiadomienia o naszych wydarzeniach/webinariach?


Kontynuując, akceptujesz politykę prywatności

Szukasz brokera? Znajdź najlepsze rozwiązanie za pomocą tego testu!
Bezpłatny test, który pozwoli Ci znaleźć najlepszego brokera dla Twojego stylu inwestowania. Inwestuj mądrze, wybierając najlepszego dla siebie brokera!