Analiza Victoria Secret (L Brands): największy zwrot akcji w tym roku?

Czy wiesz, że cena biustonosza może przewidzieć stan amerykańskiej gospodarki? Albo że możesz kupić samochód za tę samą cenę, co bilet na Victoria’s Secret Fashion Show?

Zostań z nami i poznaj historię najbardziej kontrowersyjnej marki bieliźnianej, a poznasz nasze zdanie na temat tego czy warto w nią inwestować czy nie.

Analiza Victoria Secret

Historia Victoria Secret

Victoria Secret’s jest częścią L Brands, razem z PINK i Bath&Body Works. Firma ma 3000 sklepów na całym świecie i tylko w 2019 roku zarobiła 12,9 miliarda dolarów.

Firma L Brands została założona przez Leslie H. Wexnera, ale historia założyciela Victoria Secret jest nieco bardziej tragiczna. Nazywał się on Roy Raymond.

W 1977 roku Raymon chciał kupić bieliznę dla swojej żony w centrum handlowym, ale nie miał dobrych doświadczeń. Jak twierdzi sam Raymon, sprzedawcy sprawili, że poczuł się jak zboczeniec, więc wyszedł z pustymi rękami.

Uświadomiło mu to, że świat bielizny potrzebuje zmian i stworzył nową koncepcję: bielizna miała być prezentowana na ścianach sklepu. W ten sposób ludzie mogli obejrzeć i wybrać to, co chcieli, bez konieczności obecności sprzedawcy.

Za 80 tysięcy dolarów Raymond otworzył pierwszy sklep Victoria’s Secret w centrum handlowym w Palo Alto. Ciekawostą jest to że nazwa jest inspirowana stylem wiktoriańskim.

W pierwszym roku działalności zarobił 500 tys. dolarów. W piątym roku działalności firma miała już około 6 milionów dolarów obrotu rocznie, 5 sklepów i stawiała na sprzedaż katalogową. Zrewolucjonizowało to pojęcie sklepu z bielizną, jednak bankructwo było nieuniknione.

Sklepy skupiały się na męskiej grupie odbiorców, co ograniczało ich działalność, więc Leslie Wexner dostrzegł szansę i postanowił skontaktować się z Raymondem.

W 1982 roku Raymond zdecydował się sprzedać Victoria Secret firmie Wexner, za 4 miliony dolarów. Według jego żony podjął taką decyzję, ponieważ trudno było mu współpracować i był szczęśliwszy, gdy już całkowicie się odłączył.

Dzięki dochodom ze sprzedaży stworzył My Child’s Destiny, wysokiej klasy markę odzieży dziecięcej. Ale to się nie udało i w 1986 roku zbankrutował.

Kiedy próbował stanąć na nogi, zobaczył sukces, jaki odniósł Victoria’s Secret, który stał się światowym punktem odniesienia. W 1993 roku rozwiódł się i to wszystko spowodowało u Raymonda silną depresję, aż w wieku 46 lat postanowił zakończyć swoje życie rzucając się ze słynnego mostu Golden Gate w San Francisco.

Ale co było składnikiem sukcesu Wexnera? 

Niewątpliwie skupienie zarówno na męskiej, jak i żeńskiej publiczności. Odświeżył katalog, zatrudniając Top Models, aby nadać marce charakter i wyrafinowanie. Słynne „aniołki” VS to niezwykle atrakcyjne kobiety. Zmienił również styl sklepów, unowocześniając je i dodając bardziej przyjazne oświetlenie. Obniżył też ceny, pozostając produktem luksusowym. Wszystkie te zmiany sprawiły, że marka stała się numerem 1 wśród sklepów z bielizną. 

Nie można mówić o Victoria’s Secret nie wspominając o jej słynnych pokazach mody. Coroczny pokaz był emitowany w prime time w Stanach Zjednoczonych, będąc pierwszym w 1995 roku i ostatnim w 2019 roku. Były to jak dotąd najdroższe pokazy mody na świecie. Ale inwestycja się opłaciła, ponieważ cena za bilet wahała się od 15.000 do 22.000 dolarów, a po pokazie można było wziąć udział w imprezie dla VIP-ów za dodatkowe 5.700 dolarów.

Co roku na pokazach mody marka prezentowała biustonosz wykonany z klejnotów, wyceniony na niebotyczne ceny: Fantasy Bra. Został on jednak sprzedany tylko raz za 2,5 miliona dolarów. W Księdze Rekordów Guinnessa mają tytuł najdroższego biustonosza w historii: Red Hot Fantasy Bra, wyceniony na 15 milionów dolarów!

Mówi się, że Fantasy Bra potrafi przewidzieć czasy kryzysu i wzrostu gospodarczego, bazując na jego cenie:

Jednak mimo sukcesu, w 2016 roku marka ponownie stanęła na skraju bankructwa. Po wielu zmianach administracyjnych, kiedy Jan Singer kierował firmą, marka zaczęła tracić na wyrafinowaniu, które posiadała, ponieważ zdecydowała się na wprowadzenie usztywnianych biustonoszy, push-upów i biustonoszy sportowych. W dodatku pojawiło się więcej marek bielizny i marka stała się przestarzała. 

Dziś, marka jest krytykowana za brak integracji różnych modeli i rozmarówek, co doprowadziło do odwołania pokazów i zamknięcia ponad 250 sklepów. Jakby tego było mało, kontrowersje podążają za nimi. Założyciel firmy, Wexter, został powiązany z Epsteinem, a kilka przypadków molestowania zostało zgłoszonych przez ich pracowników i modelki, w tym Bellę Hadid czy Gisele Bündchen, potępiając Eda Razka, byłego dyrektora marketingu firmy, oraz samego Wextera.

Obecnie próbują ratować markę, wprowadzając na rynek kolekcję strojów kąpielowych, dostosowanych do różnorodnych ciał. Jednak konkurencja wyprzedza je o lata świetlne, a jeszcze bardziej od czasu pokazów Rihanny na wybiegu Savage x Fenty, które stały się wyraźnym punktem zwrotnym przeciwko marce.

Analiza marek L

L Brands w 2020 roku podpisał jeden z najbardziej imponujących zwrotów na giełdzie od dziesięcioleci.

Spółka, jak już informowaliśmy, jeszcze kilka lat temu borykała się z problemem spadających marż i słabnącego tempa wzrostu.

l brands

Kilku analityków zapewniało, że firma będzie następną, która upadnie w „detalicznej apokalipsie”, która zmiotła gigantów takich jak JC Penney, Neiman Marcus czy Lord&Taylor w zeszłym roku.

Kierownictwo firmy, aby wydobyć wartość firmy pomyślało o dwóch strategicznych decyzjach: rozpoczęciu procesu oddzielenia strategii i zarządzania Bath & Works i Victoria Secret, oraz sprzedaży 55% Victoria Secret funduszowi private equity Sycamore Partners za 525 milionów dolarów. 

Potem jednak nadszedł kryzys zdrowotny i firma stanęła nad przepaścią bankructwa. 

Wszystkie jej sklepy na całym świecie zostały zamknięte.

Łańcuch dystrybucji i dostaw został przerwany.

– Co gorsza, Sycamore ogłosiło, że nie będzie honorować umowy kupna i wycofuje swoją ofertę.

Akcje spółki natychmiast spadły, a ogłoszenie upadłości, według wielu mediów, było nieuchronne.

Jak widać na wykresie, spółka osiągnęła minimum na poziomie 8,02. Od tego czasu firma poszybowała w górę o prawie 500%.

Ale jakie były klucze do tego przewartościowania, a zwłaszcza 

Czy firma ma potencjał do dalszego rozwoju?

W obliczu tej katastrofalnej sytuacji firma rozpoczęła rewolucję, która w ciągu kilku tygodni miała całkowicie zmienić firmę.

Najważniejsze punkty:

Zamknięcie ponad 400 sklepów

– Wstrzymanie wypłaty dywidendy oraz wynagrodzenia pieniężnego dla Zarządu.

– Obniżenie wynagrodzeń kadry kierowniczej o 20%

– Wydłużenie terminu płatności dla dostawców oraz renegocjacja warunków płatności za dzierżawę.

Leslie H. Wexner, ustąpił ze stanowiska Dyrektora Generalnego i Przewodniczącego Zarządu L Brands, pozostając członkiem Zarządu jako Przewodniczący Emeritus. Andrew M. Meslow, dotychczasowy Dyrektor Naczelny Bath & Body Works, został mianowany Dyrektorem Naczelnym L Brands i dołączył do Zarządu. Nastąpiły również zmiany na stanowisku Dyrektora Operacyjnego oraz w szeregu stanowisk w Zarządzie.

We wszystkich oddziałach sieci wdrożono politykę „pay-for-performance” oraz wprowadzono plan redukcji kosztów o wartości 400 milionów dolarów.

Efekt był spektakularny zarówno pod względem przychodów, jak i marż, zwłaszcza w dwóch ostatnich kwartałach roku.

Kilka tygodni temu spółka ogłosiła ważny plan, który ma na celu nagrodzenie akcjonariuszy i zmniejszenie dźwigni finansowej firmy.

– Redukcja zadłużenia, która ma zostać przeprowadzona poprzez ofertę odkupu pozostałych 285 mln USD pozostających w obrocie obligacji o terminie wykupu w lutym 2022 r. oraz 750 mln USD pozostających w obrocie zabezpieczonych obligacji o terminie wykupu w lipcu 2025 r.

– Nowy plan odkupu akcji o wartości 500 mln USD (prawie 3% wartości spółki).

– Przywrócenie rocznej dywidendy do poziomu 0,60 USD na akcję.

Spowodowało to, że akcje kontynuują swój trend wzrostowy, a wycena spółki wynosi około 18 miliardów dolarów.

Wielu z Was zastanawia się, czy spółka ma jeszcze długą drogę do przebycia na akcjach?

Prawda jest taka, że mimo dużego przewartościowania spółki na giełdzie, zdaniem kilku analityków, może ona mieć jeszcze duży potencjał.

Spółka wypracowała zysk na akcję w wysokości 3$, a analitycy szacują, że w latach 2022 i 2023 może on wzrosnąć od 5 do 7$ na akcję.

Zastosowanie historycznego Per 15 do 20 razy dałoby nam przedział między 75 a 100 dolarów w umiarkowanym scenariuszu i między 105 a 140 dolarów w bardzo optymistycznym scenariuszu.

Główne ryzyka dla spółki związane są z niepewnością, jaką mamy w związku z przyszłym podziałem Victoria Secret. Także od tego, jaką drogą pójdzie spółka (sprzedaż do private equity, spin off, itp.) oraz od skuteczności nowego zarządu w przeprowadzaniu transformacji spółki. 

Udziałowcy referencyjni L Brands

Należy zauważyć, że nowy zarząd nie ma dużej obecności w akcjonariacie z obecnością poniżej 1%, a firma pozostaje w rękach jej założyciela i rodziny.

Wyzwaniem dla nich jest również kontynuacja optymalizacji kanału online oraz optymalizacja kosztów na coraz bardziej rozdrobnionym i globalnym rynku.

Analiza przez Laura Such.

Leggi più tardi - Compila il modulo per salvare l'articolo in formato PDF

Podobne artykuły

Najlepszy broker do akcji zagranicznych
Inwestowanie w zagraniczne akcje stało się normą, podczas gdy jeszcze kilka lat temu wydawało się to niemożliwe. Obniżenie prowizji za zakup akcji na tych rynkach zwiększyło konkurencję dla inwestorów. W tym artykule przyjrzymy się, jaki jest najl...
Kalendarz dywidend
Jeśli jesteś zainteresowany inwestowaniem na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, to być może chcesz wiedzieć więcej o dywidendach i kiedy ...